Terug naar overzicht
05 mei 2014

Wet Werk en dubbele Zekerheid

Als een arbeidsovereenkomst ten minste twee jaar heeft bestaan is de werkgever bij het (be)eindigen ervan een transitievergoeding verschuldigd. Met die vergoeding wordt idealiter bereikt dat de werknemer in staat is om een andere baan te zoeken. Hoe langer een werknemer in dienst is, hoe hoger de vergoeding. De transitievergoeding wordt wel gemaximeerd op een bedrag van € 75.000, of op een bedrag gelijk aan ten hoogste het jaarsalaris van de werknemer als dat hoger is dan € 75.000. Al met al best pittig, vooral als de werknemer al twee jaar loondoorbetaling bij ziekte heeft ontvangen.

Inschrijven voor onze gratis Digi-kwest nieuwsbrief.

De Wet Werk en Zekerheid is behandeld in de Tweede Kamer en momenteel buigt de Eerste Kamer zich over de laatste parel van het ministerie van Sociale Zaken & Werkgelegenheid. Een regeling in de nieuwe wetgeving is de transitievergoeding. Dankzij antwoorden op de vragen die de diverse Kamerleden hebben gesteld, wordt er steeds meer duidelijk over deze vergoeding. Bijvoorbeeld over hoe het zit bij de zieke werknemer.

Als een arbeidsovereenkomst ten minste twee jaar heeft bestaan is de werkgever bij het (be)eindigen ervan een transitievergoeding verschuldigd. Met die vergoeding wordt idealiter bereikt dat de werknemer in staat is om een andere baan te zoeken. Hoe langer een werknemer in dienst is, hoe hoger de vergoeding. De transitievergoeding wordt wel gemaximeerd op een bedrag van € 75.000, of op een bedrag gelijk aan ten hoogste het jaarsalaris van de werknemer als dat hoger is dan € 75.000. Al met al best pittig, vooral als de werknemer al twee jaar loondoorbetaling bij ziekte heeft ontvangen.

Op de transitievergoeding kunnen kosten in mindering worden gebracht voor bijvoorbeeld scholing of outplacement. In de periode van loondoorbetaling bij ziekte doen de werkgever en werknemer er alles aan om een werknemer te re-integreren. De kosten daarvan zijn voor de werkgever. Je zou dus denken dat die kosten, hoe anders te bestempelen dan transitiekosten, van de transitievergoeding afgetrokken zouden kunnen worden. Niets is minder waar; de minister heeft inmiddels duidelijk gemaakt dat die kosten op hele andere regelgeving zijn gebaseerd en los van de transitievergoeding gezien moeten worden. Na twee jaar gezamenlijke transitiepogingen krijgt de werknemer, of de eerdere re-integratie-inzet succes heeft gehad of niet, dus een bijdrage van de werkgever.

Gelukkig hoeft een werkgever geen transitievergoeding te betalen als hij door het betalen daarvan in ernstige financiële problemen komt. Of de werkgever daar echt iets mee opschiet is de vraag. In het wetsvoorstel staat dat de transitievergoeding niet verschuldigd is in de situatie van surseance van betaling of faillissement van de werkgever, of als ten aanzien van de werkgever een schuldsaneringsregeling is getroffen.