Terug naar overzicht
03 juni 2014

Terugkeerpremie Ziektewet

De hybride financiering van de WGA en de Ziektewet wordt periodiek gemonitord. Dit is nodig omdat de financieringswijzen premiedifferentiatie en eigenrisicodragerschap, nogal van elkaar verschillen. De verschillen in dekking van

Inschrijven voor onze gratis Digi-kwest nieuwsbrief.

De hybride financiering van de WGA en de Ziektewet wordt periodiek gemonitord. Dit is nodig omdat de financieringswijzen premiedifferentiatie en eigenrisicodragerschap, nogal van elkaar verschillen. De verschillen in dekking van inloop- en uitlooprisico en premieverschillen kunnen de stabiliteit van het stelsel in gevaar brengen. Tot nu toe is uit de onderzoeken van SZ&W gebleken dat het stelsel stabiel is, maar minister Asscher van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft wel besloten om in te grijpen in de premiesystematiek van de Ziektewet. Hij heeft in het voorjaar van 2014 de ‘terugkeerpremie’ geïntroduceerd.

Waarom

Eigenrisicodragen wordt met name gedaan vanwege financiële voordelen. Als die er niet zijn, of zelfs financiële nadelen worden, dan is de gang terug naar UWV en Belastingdienst aantrekkelijk. Een grote werkgever die na meer dan twee jaar eigenrisicodragerschap terugkeert naar het UWV, betaalt de eerste twee jaar de minimumpremie.

Aangezien direct na terugkeer al Ziektewetuitkeringen kunnen ontstaan, staat deze minimumpremie volgens minister Asscher niet in verhouding tot het risico in de eerste twee kalenderjaren na terugkeer. Omdat hierdoor werkgevers enkel vanwege de (te) lage premiestelling kunnen kiezen voor terugkeer naar het publieke stelsel, is een meer risicodekkende Ziektewetpremie in de eerste jaren na terugkeer naar het UWV ingevoerd; de terugkeerpremie. Deze premie geldt voor grote werkgevers en voor het individuele deel van de gedifferentieerde Ziektewetpremie voor middelgrote werkgevers. Omdat kleine werkgevers bij terugkeer de sectorpremie betalen, is invoer van een terugkeerpremie voor hen niet nodig.

De terugkeerpremie geldt voor alle (middel)grote werkgevers die na 20 maart 2014 een verzoek indienen om het eigenrisicodragerschap te beëindigen. Op deze datum is de Tweede Kamer namelijk geïnformeerd over dit besluit.

Hoogte van de terugkeerpremie

Het premiedeel ZW-flex zal volgens de Belastingdienst in de 2 kalenderjaren na het einde van het eigenrisicodragerschap de helft zijn van de sectorale premie ZW-flex die geldt voor de sector waarbinnen de werkgever valt. Als UWV een hogere premie kan vaststellen op basis van een eerdere periode waarin de werkgever geen eigenrisicodragerschap voor de Ziektewet is geweest, dan geldt deze hogere premie.

Voorbeelden

Onderstaand een aantal voorbeelden hoe de terugkeerpremie eruit zal kunnen zien per 2015. Uiteraard zijn de premies en parameters voor 2015 nog niet bekend en hebben we die van 2014 in de berekeningen gehanteerd.

Voorbeeld 1

Een kleine werkgever keert na een aantal jaren van eigenrisicodragen per 2015 terug in het publieke bestel. Er heeft nooit Ziektewetinstroom plaatsgevonden.

  • Loonsom 2015: €350.000
  • Loonsom 2013: € 300.000
  • Sector   17 Detailhandel                                                                                                           
  • Gedifferentieerde ZW premie sectortabel: 0,56%
  • ZW flexpremie 2015: € 350.000 * 0,56% = €1.960

 

Voorbeeld 2

Een grote werkgever keert na een aantal jaren van eigenrisicodragen per 2015 terug in het publieke bestel.

  • loonsom 2015: €35.000.000
  • Loonsom 2013: €32.000.000
  • ZW last 2013: nihil
  • Sector 52 Uitzendbedrijven                                                                                                          
  • Gedifferentieerde ZW premie sectortabel: 4,44%
  • Individuele ZW premie = 0,14%
  • Terugkeerpremie ZW = 0,5 * 4,44% = 2,22%

Individuele ZW premie < Terugkeerpremie ZW

ZW flexpremie 2015: € 35.000.000 * 2,22% = €777.000

 

Voorbeeld 3

Een middelgrote werkgever keert na een aantal jaren van eigenrisicodragen per 2015 terug in het publieke bestel.

  • Sector 17 detailhandel en ambachten
  • Loonsom 2015
  • Loonsom 2013: € 3.000.000
  • ZW last 2013: nihil
  • Sectorpremiepercentage: 0,56%
  • Individuele ZW premie:
  • (1- (€ 3.000.000 - € 307.000)/(€ 3.070.000 - € 307.000) * 0,56) + (€ 3.000.000 - € 307.000)/(€ 3.070.000 - € 307.000) * 0,14= 0,15%
  • Terugkeerpremie ZW: 0,5 * 0,56% = 0,28%

Individuele ZW premie < Terugkeerpremie ZW

ZW flexpremie 2015: € 3.000.000 * 0,28% = €8.400

 

Voorbeeld 4

Een grote werkgever keert na een jaar van eigenrisicodragen per 2015 terug in het publieke bestel.

  • Loonsom 2015: €30.000.000
  • Gemiddelde loonsom (2009 – 2013): €30.000.000
  • ZW last 2013: €45.000
  • Individueel risico: 0,15%
  • Gemiddeld WG risico: 0,10%
  • Opslag: (0,15% - 0,10%) * 2,00 = 0,10
  • Rekenpercentage: 0,34%
  • Individuele ZW premie: 0,34 + 0,10 = 0,44%
  • Sector 56 Schildersbedrijven                                                                                                          
  • Gedifferentieerde ZW premie sectortabel: 0,69%
  • Terugkeerpremie ZW = 0,5 * 0,69% = 0,34%

ZW premie > Terugkeerpremie

ZW flexpremie 2015: € 30.000.000 * 0,44% = €132.000