Terug naar overzicht
18 januari 2016

Overleg over loondoorbetaling

Minister Asscher heeft vorig jaar al geschetst wat volgens hem de enige oplossing is voor aanpassing van de loondoorbetaling. De loondoorbetaling voor kleine werkgevers (minder dan tien werknemers) zou met deze oplossing worden bekort op een jaar waarna de uitkering in het tweede ziektejaar collectief gefinancierd moet worden. Een werkgever zou voor dit tweede jaar ook eigenrisicodrager kunnen worden.

Inschrijven voor onze gratis Digi-kwest nieuwsbrief.

Minister Asscher heeft vorig jaar al geschetst wat volgens hem de enige oplossing is voor aanpassing van de loondoorbetaling. De loondoorbetaling voor kleine werkgevers (minder dan tien werknemers) zou met deze oplossing worden bekort op een jaar waarna de uitkering in het tweede ziektejaar collectief gefinancierd moet worden. Een werkgever zou voor dit tweede jaar ook eigenrisicodrager kunnen worden.

Asscher wil met een wetsvoorstel komen, maar heeft ook een adviesvraag bij de SER ingediend. De minister heeft de SER gevraagd zich in een advies uit te spreken over een sluitend stelsel voor een inkomenswaarborg tijdens ziekte voor zowel werknemers als zzp’ers, inclusief de doorwerking hiervan naar arbeidsongeschiktheid en om zo nodig en indien mogelijk alternatieven te schetsen.

Vorige week spraken de commissieleden van SZ&W van SP, PvdA, D66, CDA en VVD met de minister en met elkaar. Over de loondoorbetaling wilde een aantal commissieleden weten wanneer Asscher met een voorstel zou komen. Een voorstel dat volgens D66 eerst voor de zomer van 2015 zou komen, maar is uitgesteld naar het najaar, vervolgens naar het voorjaar van 2016 en nu waarschijnlijk wordt uitgesteld totdat het SER-advies voor de zomer van 2016 verschijnt. Asscher geeft echter aan dat hij niet gaat wachten op het SER-advies. Hij gaat door met het voorbereiden van zijn wetsvoorstel voor kleine werkgevers. Deze wet zal echter niet tot stand komen voor het SER advies is gepubliceerd. Asscher somt als voordelen van zijn voorstel op dat kleine werkgevers worden ontzorgd, werkgevers een mogelijkheid van opt-out hebben en de keten van loondoorbetaling-WIA niet wordt  onderbroken. Hij geeft daarnaast ook aan dat het voordeel van kleine werkgevers die het tweede jaar collectief verzekeren niet perse financieel voordeel brengt: ‘Collectief is niet goedkoper dan privaat, maar brengt solidariteit; je weet waar je aan toe bent’. Doceert de minister.

Bij het ontwerpen van het wetsvoorstel zal Asscher ook beoordelen of er een tussentijds beoordelingsmoment geïntroduceerd kan worden. Dit houdt in dat re-integratie-inzet standaard na een jaar van ziekte wordt beoordeeld. Dit geeft werkgevers en werknemers eerder duidelijkheid in re-integratieproces.

Iets waar de Minister (nog) niet aan wil is de verrekening van re-integratiekosten 2e spoor met de transitievergoeding. Op zich past zo’n wijziging wel in de gedachte: van werk naar werk. Het zorgt echter ook voor een perverse prikkel om zieke werknemers zo snel mogelijk elders te plaatsen en wordt daarom niet direct door Asscher omarmd.

Afrondend kunnen we over de loondoorbetaling bij ziekte concluderen dat we dit voorjaar een wetsvoorstel tegemoet kunnen zien conform de uitgangspunten van Asscher en dat er daarnaast een SER advies volgt dat misschien nog meer plannen voor wetswijzigingen gaat brengen.