Terug naar overzicht
18 november 2013

FNV onderzoek

FNV heeft een rapport gepubliceerd met de ferme titel: ‘Verzuimmelding: een corrupt systeem ‘. Het rapport biedt een overzicht van de meldingen van meer dan 6.000 werknemers die FNV heeft ontvangen op haar meldpunt over misstanden bij verzuimbegeleiding. De werknemersvereniging vindt dat het terecht is dat verzuim wordt beïnvloed door preventie, re-integratie en financiële prikkels, maar oordeelt dat we zijn doorgeslagen.

Inschrijven voor onze gratis Digi-kwest nieuwsbrief.

FNV heeft een rapport gepubliceerd met de ferme titel: ‘Verzuimmelding: een corrupt systeem ‘. Het rapport biedt een overzicht van de meldingen van meer dan 6.000 werknemers die FNV heeft ontvangen op haar meldpunt over misstanden bij verzuimbegeleiding. De werknemersvereniging vindt dat het terecht is dat verzuim wordt beïnvloed door preventie, re-integratie en financiële prikkels, maar oordeelt dat we zijn doorgeslagen. FNV signaleert dat de casemanager zeer belangrijk is, maar dat 16% van de melders hun casemanager een 1 als rapportcijfer geeft.  Belangrijkste kritiekpunten zijn dat zij op de stoel van de arts gaan zitten (73% vraagt medische informatie, 39% geeft medisch advies) en niet vertrouwelijk omgaan met gevoelige gegevens.

De bedrijfsarts komt er bij de melders al niet veel beter vanaf: 41% ervaart de bedrijfsarts niet als onafhankelijk. Ook wordt het als probleem ervaren dat er regelmatig meerdere bedrijfsartsen zijn betrokken bij één verzuimmelding. Verder heeft 20% van de melders geen of later dan gewenst contact gekregen met de bedrijfsarts. FNV constateert dat het feit dat een werkgever apart moet betalen voor de bedrijfsarts duidelijk een drempel opwerpt. Een op de vijf van de melders voelt zich niet serieus genomen door de casemanager of bedrijfsarts en 43% voelt zich onder druk gezet om snel weer aan het werk te gaan.

Een manco dat al eerder door het Ministerie van Sociale Zaken & Werkgelegenheid werd vastgesteld, is dat volledig gere-integreerde werknemers toch voor een klein percentage ziek gemeld blijven. Volgens FNV is dit om de loondoorbetalingsperiode bij ziekte niet te onderbreken en na 104 weken de ontslagprocedure in gang te kunnen zetten.

Het rapport geeft ook nog een scorelijstje van de misdragingen van de meest genoemde verzuimbedrijven. Daarin valt bijvoorbeeld te lezen dat de casemanagers ArboNed en ArboUnie het meest vragen naar medische informatie, de bedrijfsarts bij Maetis Ardyn het minst vaak onafhankelijk is, administratief ziek houden het best gaat bij ArboVitale en de toegankelijkheid tot een bedrijfsarts bij Pre:cent het kleinst is. Pre:cent is overigens gewoon de nieuwe naam van VerzuimReductie. U weet wel van de uitzending van Zembla waar het vorig jaar allemaal mee begon.

Naast klachten geeft FNV ook oplossingen. Zij stellen voor dat de onafhankelijkheid van de voor iedereen toegankelijke bedrijfsarts wordt gegarandeerd door deze arts onafhankelijk te financieren. Verder zet zij in op strengere richtlijnen, controles, sancties en meer mogelijkheden om administratief verzuim aan te pakken. De FNV roept alle partijen op om de menselijke maat weer terug te brengen in de begeleiding en re-integratie van zieke werknemers. Daartoe brengt de FNV in de komende periode dit rapport onder de aandacht van politici en organen als Sociaal Economische Raad en College Bescherming Persoonsgegevens. Mocht van die zijde een zinvolle reactie komen, dan leest u dat uiteraard weer in de Digi-kwest.