Terug naar overzicht
07 april 2014

En-kwestie: meetellen is bijtellen

Inschrijven voor onze gratis Digi-kwest nieuwsbrief.

De favoriete bezigheid in verzekeringsland, met name van account- en andere managers, is het om beurten opnoemen van zoveel mogelijk namen van bekenden uit ‘het vak’. Uiteraard is degeen die de meeste belangrijke namen heeft verzameld de winnaar. Hoe weet je nou wat een belangrijke naam is?  Voor de nieuwbakken collega’s onder ons wil ik graag een korte introductie geven in het herkennen van belangrijke figuren. Zeer eenvoudig;  aan de hand van hun vervoersmiddel. 

Er zijn drie groepen werkzaam in het vak: de ‘ik vind het allemaal wel best’ groep, de groep met mensen die belangrijk zijn en een groep met mensen die belangrijk willen wezen. De groep ‘ik-vind-het-allemaal-wel-best’ bestaat uit nog tevreden starters, mensen die helemaal op hun plek zitten en hopen daar te blijven en mensen die op een plek zitten waar ze nooit meer weg kunnen komen. Deze groep is te herkennen aan VW golf (model III), Ford Focus (eerste generatie), Skoda (ook thuis niet de baas), of Opel Vectra (met hond).

De groep belangrijk rijdt in een wagen van monsterachtige proporties met een X in de typeaanduiding. Het geval moet er van buiten uit zien alsof je er het tropisch regenwoud mee kan doorkruisen, het interieur moet echter de indruk van een High Tea bij Van der Valk achterlaten.

De groep met 'belangrijkheidswens' wil groot rijden maar klein betalen. Een type directeurskoets leasen is mogelijk, maar de kosten zijn astronomisch. Je telt eigenlijk pas mee met een hoge bijtelling: bijtellen is meetellen. Een oplossing is een energiezuinige auto die een zeer lage bijtelling kent als stimulanscadeau van onze overheid. Het gaat bij de milieubak niet om de echte benzinepompmijdende vervoermiddelen zoals de prius-achtigen, maar om de grote SUV-wannabees die in principe elektrisch kunnen rijden, maar dit uit principe nooit doen (Mitsubishi Outlander).

Ik vond dat altijd prima, maar nu blijkt dat we dankzij alle bonussen van de overheid tot nu toe een half miljard hebben meebetaald aan deze grootheidswaanzin. Ik eis daarom dat deze auto’s voortaan standaard geleverd worden met megagrote ‘heel erg bedankt!’- stickers op alle zijden. Daarnaast worden de bestuurders van deze ontplofte Panda’s verplicht om voorrang te verlenen aan alle Golfjes, Focussen en Skoda’s!

Nou ja vooruit dan maar; en aan Opel Vectra’s!