Terug naar overzicht
21 oktober 2013

Be-lastig-dienst bij eigen risicodragen Ziektewet

Met de komst van BeZaVa heeft eigen risicodragen Ziektewet aan populariteit gewonnen. De Belastingdienst lijkt echter moeite te hebben met het ‘loslaten’ van hun werkgevers. Massaal worden aanvragen tot eigen risicodragerschap retour gezonden vanwege foutjes of niet meegezonden documenten.

Inschrijven voor onze gratis Digi-kwest nieuwsbrief.

Met de komst van BeZaVa heeft eigen risicodragen Ziektewet aan populariteit gewonnen. De Belastingdienst lijkt echter moeite te hebben met het ‘loslaten’ van hun werkgevers. Massaal worden aanvragen tot eigen risicodragerschap retour gezonden vanwege foutjes of niet meegezonden documenten. De documenten waar het om gaat zijn:
  • Een artsverklaring/art. 29ZW verklaring
  • Een vastlegging van het beleid
Niet alles wordt blijkbaar door de Belastingdienst geaccepteerd, terwijl ze zelf niet duidelijk op de website of op het formulier zelf hebben staan wat ze willen. Zo wordt bijvoorbeeld de art 29 verklaring niet geaccepteerd als er geen handtekening van de werkgever op staat. Waarom moet de werkgever tekenen voor het feit dat er een BIG arts is die mogelijke art. 29 ZW gevallen  begeleidt? Nu moet de adviseur alle werkgevers gaan lastig vallen, terwijl de verklaring van de arts voldoende zou moeten zijn. Het feit dat de werkgever dit wil is al bekend, want hij heeft het verzoek tot eigen risicodragen Ziektewet al ondertekend. Los daarvan; waar staat überhaupt dat er twee handtekeningen nodig zijn op de verklaring?
 
De Belastingdienst heeft bij een andere aanvraag de arbo-verklaring niet akkoord bevonden en de werkgever een voorbeeld van een goede arbo-verklaring toegezonden. Een mooie service, behalve dat die verklaring sterk verouderd is en zelfs nog naar de PAGO verwijst (zoals u weet is de PAGO al een goede acht jaar geleden vervangen door het PMO).
 
Uit deze voorbeelden blijkt dat de Belastingdienst inhoudelijk niet goed is ingevoerd. Het lijkt dan ook logischer om de inhoudelijke controle door UWV of de Inspectie SZW te laten uitvoeren. We vragen ons af waarom de Belastingdienst bij de aanvraag zo moeilijk doet,  terwijl iedere latere mutatie ineens niet relevant is (want daar vragen ze niet om).
 
Kortom, we zijn erg benieuwd waar we in de uitvoeringsregelingen, wetgeving dan wel beslissingskader de gronden van deze Belastingdienst-beslissingen kunnen vinden.