Terug naar overzicht
02 maart 2015

Administratie van inkomensverzekeringen

Administratie is geen spraakmakend onderwerp, bij inkomensverzekeringen is dat niet anders. Totdat de administratie niet klopt. Een mooi, of eigenlijk niet zo mooi voorbeeld daarvan is de tussenpersoon die mogelijk aansprakelijk wordt gesteld voor een forse financiële schade. 

Inschrijven voor onze gratis Digi-kwest nieuwsbrief.

Administratie is geen spraakmakend onderwerp, bij inkomensverzekeringen is dat niet anders. Totdat de administratie niet klopt. Een mooi, of eigenlijk niet zo mooi voorbeeld daarvan is de tussenpersoon die mogelijk aansprakelijk wordt gesteld voor een forse financiële schade.  Met een normaal functionerende administratie was er niets aan de hand geweest.

Een werkgever sluit op advies van zijn tussenpersoon de ziekteverzuimverzekering over. Enige tijd later wordt een directeur-grootaandeelhouder op de polis ziek gemeld. Als de verzekeraar verneemt dat het om een DGA gaat, vordert zij de al betaalde schade-uitkering terug en restitueert daarnaast de voor de DGA betaalde verzuimpremie. De werkgever stapt vervolgens naar de rechter. Deze vindt dat de verzekeraar gelijk heeft, aangezien in de voorwaarden duidelijk staat dat een DGA niet onder de dekking valt. De verzekeraar is dus niet aansprakelijk voor de schade. Dit ligt mogelijk anders voor de tussenpersoon. Deze had volgens de rechter duidelijk moeten maken aan de werkgever welke werknemers wel, en welke juist niet onder de dekking van de verzekering vallen. Met een salaris en dus een schade van ruim € 70.000 per jaar, is het waarschijnlijk dat de werkgever bij zijn tussenpersoon aanklopt. De ellende had voorkomen kunnen worden met de juiste administratie zoals BCI. 

Met BCI wordt het u makkelijk gemaakt om een inkomensverzekering actueel te houden, ongeacht wie de verzekeraar is of welke polis het betreft. De juiste werknemers voor het juiste inkomen. Daarnaast weet BCI welke gegevens de verzekeraars nodig hebben voor de naverrekening en wanneer een mutatie moet worden verstuurd. De tussenpersoon of werkgever hoeft dit niet meer uit te zoeken waardoor tijd en geld bespaard wordt en de naverrekening met één druk op de knop verstuurd kan worden.

Dus u ziet, beheer wordt een toegevoegde waarde dankzij BCI! Meer informatie? Mail Stefanie!