Terug naar overzicht
16 november 2015

Adfiz AOV-tool

AFM heeft in haar laatste AOV onderzoek geoordeeld dat het niet zo best gesteld is met het AOV-advies, althans met de onderbouwing ervan. AFM controleerde of bij een advies relevante informatie was ingewonnen, er vervolgens rekening gehouden was met deze informatie en als laatste of de klant

Inschrijven voor onze gratis Digi-kwest nieuwsbrief.

AFM heeft in haar laatste AOV onderzoek geoordeeld dat het niet zo best gesteld is met het AOV-advies, althans met de onderbouwing ervan. AFM controleerde of bij een advies relevante informatie was ingewonnen, er vervolgens rekening gehouden was met deze informatie en als laatste of de klant voldoende productinformatie heeft ontvangen. Uit het onderzoek bleek dat in ieder geval de dossiers niet op orde zijn; deze bestonden meestal uit nauwelijks meer dan een aanvraagformulier. Adfiz heeft naar aanleiding van deze uitkomsten de handschoen opgepakt en in overleg met de AFM een AOV inventarisatiemodel ontwikkeld.

Het inventarisatiemodel bestaat uit een vragenlijst voor het klantprofiel, een vragenlijst over de eigen woning, een voor inkomen van de partner en een vragenlijst over het vermogen van de cliënt. Als alle vragenlijsten zijn ingevuld, beschikt de adviseur over 22 a-4-tjes aan informatie. Christa Jacobs heeft het inventarisatiemodel doorgenomen en oordeelt als volgt:

Met de informatie die je dankzij de Adfiz-tool inwint, heb je een meer dan goede basis om tot een AOV-advies te komen. De eisen aan AOV-advisering zijn en blijven in open normen geformuleerd. De adviseur moet daarom oppassen voor schijnzekerheid; het gebruik van deze tool garandeert nog steeds niet dat je het meest passende AOV-advies hebt gegeven aan deze specifieke cliënt. Met alleen deze tool volgen en invullen kom je er niet; sterker nog: ik vrees dat veel AOV-adviseurs nu niet uitkomen met hun urenbesteding aan AOV t.o.v. de beloning. Het is namelijk veel invullen. Dat suggereert ook veel aandacht voor de klant op dit gebied. En wat nu als je niet alles weet, of de klant moet informatie nog aanleveren, stop je dan even het advies, ga je op aannames door? In ieder geval wil ik op deze plaats nog graag wijzen op de nazorg van de adviseur. De Adfiz-tool gaat over de voorkant. Maar minstens zo belangrijk is hoe je de focus houdt bij de ondernemer. Weet hij of zij volgend jaar of over 2 jaar (wanneer eigenlijk, wat spreken we met onze klanten af?) nog wat hij heeft verzekerd?

Kortom een zeer uitgebreid hulpmiddel. En met AFM-stempel, dus wat dossier betreft zit de adviseur wel gebeiteld.