Terug naar overzicht
07 oktober 2013

Activering uit Arbeidsongeschiktheid

Anoushka Schut van de VVD heeft vorige week een initiatiefnota overhandigd aan Minister Asscher van Sociale Zaken & Werkgelegenheid. Zij wil bereiken dat er meer mensen uit de uitkering komen en een grotere kans krijgen om aan de slag te gaan. In de nota stelt Schut een aantal maatregelen voor om dit te bewerkstelligen. Volgens haar zijn werkgevers gedurende twee jaar druk bezig met hun zieke werknemer. Als er vervolgens sprake is van WIA-instroom, dan is het gedaan met de aandacht.

Inschrijven voor onze gratis Digi-kwest nieuwsbrief.

Anoushka Schut van de VVD heeft vorige week een initiatiefnota overhandigd aan Minister Asscher van Sociale Zaken & Werkgelegenheid. Zij wil bereiken dat er meer mensen uit de uitkering komen en een grotere kans krijgen om aan de slag te gaan. In de nota stelt Schut een aantal maatregelen voor om dit te bewerkstelligen. Volgens haar zijn werkgevers gedurende twee jaar druk bezig met hun zieke werknemer. Als er vervolgens sprake is van WIA-instroom, dan is het gedaan met de aandacht. Werknemers blijven langer dan nodig in de WIA zitten, wat bij WGA instroom neerkomt op 10 jaar lang financieel risico voor de werkgever. Schut zoekt de oplossing voor een belangrijk deel in herbeoordelingen.
Uit het onderzoek ‘Duurzaam niet duurzaam?’*  blijkt dat in 2010 slechts 25 % van de WIA populatie een of meer keren is herbeoordeeld sinds 2006. Bij herbeoordeling is gebleken dat 31% van de WGA populatie geheel (28%) of gedeeltelijk (3%) is hersteld.
 
Schut wil iedereen die niet duurzaam arbeidsongeschikt is periodiek laten herbeoordelen. Zij geeft aan dat in de evaluatie van de herbeoordelingen is aangetoond dat de kans op de reductie van het risico voor de werkgever groot is (>60%). Minister Asscher gaat nog studeren op de notitie, maar gaf over de herbeoordeling alvast aan dat hij van mening is dat de beperkte capaciteit van het UWV op dat vlak effectief en efficiënt gebruikt moet worden. Iedereen rücksichtsloos keuren iedere 2 jaar valt daar normaal gesproken niet onder. Het lijkt ons ook dat bij standaard herkeuringen het besparingspercentage flink lager zal uitvallen dan nu het geval is.
 
Een ander plan van Schut is een effectieve sollicitatieplicht voor gedeeltelijk arbeidsgeschikte WGA’ers. Zij stelt voor om hiervoor aan te sluiten bij de WW regelgeving. Aangezien de WIA een WGA’er al verplicht tot het zoeken naar- en aanvaarden van passende arbeid, gaan we er van uit dat er hier met name wordt gedoeld op de handhaving van de sollicitatieverplichting. 
 
Het derde plan uit de notitie gaat over re-integratie van volledig, niet duurzaam arbeidsongeschikten. Schut stelt in de notitie dat als deze volledig arbeidsongeschikte na herbeoordeling tussen de 35 en 80% is afgekeurd, er een gewenningsbijdrage voor een periode van twee jaar wordt verstrekt. De bedoeling hiervan is dat mensen de tijd krijgen om aan hun nieuwe situatie te  wennen, met behoud van hun “oude” uitkering. Dat betekent dat deze groep dus eigenlijk meer ontvangt dan waar ze formeel, op basis van de arbeidspotentie en verdiencapaciteit, recht op hebben, aldus Schut. Zij wil dat deze periode bekort wordt tot twee maanden, om zo de activering te stimuleren.
 
Een WGA’er die in de klasse 80-100 zit, kan gaan werken en daarmee meer dan 20% van zijn restverdiencapaciteit verdienen. Deze werknemer wordt daarmee een gedeeltelijk arbeidsgeschikte, met een restverdiencapaciteit en een daaraan gekoppelde inkomenseis. Voor deze verzekerde gaat echter pas een inkomenseis gelden nadat hij gedurende 24 maanden meer dan dit bedrag kon verdienen. Dit betekent dat deze verzekerde na de beoordeling waarin is geconstateerd dat er weer een resterende verdiencapaciteit aanwezig is, 24 maanden de tijd krijgt om aan de inkomenseis te voldoen. Hiermee wordt bereikt dat de verzekerde de tijd heeft om een structurele invulling te geven aan zijn vergrote restverdiencapaciteit en niet door te gaan werken een risico neemt op verlies van een groot deel van de uitkering. De wijziging die Schut voorstelt, zorgt wel voor dit risico. Het vooruitzicht voor een volledig arbeidsongeschikte die gaat werken wordt hiermee dat, als het werk na 2 maanden (proeftijd) verdwijnt, er vervolgens recht is op een WGA vervolguitkering in ook nog eens een lagere uitkeringsklasse. Lijkt ons niet erg stimulerend. Er zou dus een uitzondering moeten zijn voor werknemers die minder arbeidsongeschikt worden dankzij het verkrijgen van arbeid.
 
Hoe dan ook, Enkwest is blij dat Schut de WGA 80-100% nadrukkelijk op de politieke agenda zet. Voor wat de herbeoordelingen hopen we echter op een andere dan de voorgestelde oplossing. Indien een werknemer volledig arbeidsongeschikt is en er wordt (na 104 weken van ziekte) getwijfeld over de duurzaamheid, dan is verstrekking van een IVA-uitkering met periodieke herbeoordeling volgens ons een betere oplossing. Zeker ook voor de werkgever en dat moet ook de VVD aanspreken. Zodra Asscher op de notitie heeft gereageerd, informeren we u verder.
 
* Duurzaam niet duurzaam? Onderzoek naar niet duurzaam volledig arbeidsongeschikt verklaarden, APE, Den Haag, februari 2013