Terug naar overzicht
26 maart 2019

Balans in de Eerste Kamer

De Wet Arbeidsmarkt in balans is aangenomen door de Tweede Kamer en momenteel in behandeling bij de Eerste. Op 12 maart jl. vond voorafgaand aan die behandeling een deskundigenbijeenkomst over de Wet arbeidsmarkt in balans plaats. Senatoren gingen met een aantal deskundigen op het terrein van arbeidsrecht en sociaal verzekeringsrecht in gesprek over het voorstel van de Wet Arbeidsmarkt in balans. Enkwest luisterde mee en noteerde een aantal opvallende zaken.

Inschrijven voor onze gratis Digi-kwest nieuwsbrief.

De Eerste kamer sprak met enkele hoogleraren arbeidsrecht en sociaal verzekeringsrecht en vertegenwoordigers van MKB Nederland, CNV, FNV en LTO. De meeste deskundigen benadrukten dat het goed is dat de kloof tussen flex- en vast wordt aangepakt. Ook zijn de meeste deskundigen het er over eens dat dit niet gaat lukken met de Wet Arbeidsmarkt in balans. Wat zijn de belangrijkste pijnpunten?

Oproepkrachten

Aangehaald wordt de voorgestelde verbeteringen voor de arbeidsmarktpositie van oproepmedewerkers.  De oproepmedewerkers vormen meestal een kwetsbare groep die niet snel geneigd zullen zijn niet te komen bij een te late oproep of loon te vorderen bij een te laat afgezegde oproep. Ook is de vraag of een oproepkracht sterk genoeg in zijn schoenen staat om een aanbod voor een arbeidsovereenkomst te verlangen als er een jaar van oproeparbeid achter de rug is. LTO merkt nog op dat de nieuwe minimale oproeptermijn van vier dagen voor de agrarische sector gezien de onvoorspelbaarheid van het weer niet werkbaar is.

Payrolling

De deskundigen verwachten de nodige problemen met payrollbedrijven. Aan de ene kant is er straks het uitzendregime, dat heel flexibel is en aan de andere kant het payrollregime, dat heel stringent is weergegeven. Het ligt volgens de deskundigen voor de hand dat payrollorganisaties zullen trachten die overeenkomst vorm te geven naar analogie van de uitzendovereenkomst en dat we daardoor de komst van de schijnuitzendwerknemer tegemoet kunnen zien. Een aantal deskundigen stelt voor om payrolling volledig te verbieden. Payrolling wordt als belangrijk instrument gezien om kleinere werkgevers te ontzorgen op het gebied van salarisadministratie en ziekte. De salarisadministratie kan echter worden uitbesteed en vanaf volgend jaar is er de verzuim-ontzorg-verzekering.

WW-financiering

Ook de nieuwe WW-premiedifferentiatie wordt door weinigen met applaus ontvangen. Gesteld wordt dat werkgever en werknemer kunnen afspreken dat een tijdelijk dienstverband wordt aangemeld als een contract voor onbepaalde tijd en vervolgens de winst delen. De nieuwe financiering maakt de directe werking van 'de vervuiler betaalt'ongedaan. De WW-premie met twee verschillende hoogtes is een algemene premie met een sturingselement voor de arbeidsmarkt, iets wat MKB Nederland niet ziet zitten. De LTO vindt dat seizoensarbeid onder het lage WW-tarief moet vallen, maar daar is de FNV het weer mee oneens. Volgens de werknemersorganisatie zou dit betekenen dat er plotseling veel werk seizoensarbeid blijkt te zijn.

Cumulatie ontslaggronden

Het zal al bijna niet meer verbazen dat ook de plannen over het ontslagrecht in slechte aarde vallen. De CNV geeft aan dat het door de Wet Werk en zekerheid heel duidelijk is geworden wanneer  werkgevers een zaak hebben of niet. Vaak hebben werkgevers geen (goed opgebouwd) dossier en wordt er met de werknemer geschikt. Dat heeft geleid tot een veel kleiner beslag op de rechterlijke macht en tot minder gedoe. Iedereen blij, van vechtontslag naar polderontslag, aldus CNV. Door de introductie van cumulatie van ontslaggronden (de i-grond) zullen werkgevers weer meer naar de rechter gaan. De kans op succes wordt met de i-grond groter en omdat de rechter gebonden is aan een maximum voor de transitievergoeding, wordt het voor de werkgever ook nog eens goedkoper vindt FNV.

Even wachten?

De meeste deskundigen zijn het erover eens dat beter gewacht kan worden met de plannen vanuit de Wet Arbeidsmarkt in balans. Allereerst is er nu geen sprake van balans omdat de zzp-problematiek pas in een later stadium aangepakt zal worden.  Daarnaast heeft Minister Koolmees een commissie in het leven geroepen die moet nadenken over de regulering van arbeid in de toekomst en waarom zou niet eerst op de uitkomsten gewacht worden? Dat geldt ook voor de evaluatie van de Wet Werk en zekerheid (WWZ) die er aan zit te komen. De Wab wijzigt maatregelen uit de WWZ, terwijl er dus nog geen evaluatie van die maatregelen heeft plaatsgevonden. Het advies aan Koolmees en dus ook aan de leden van de Eerste Kamer is om de Wet Arbeidsmarkt in balans vooralsnog niet door te laten gaan. Hoe dan ook; wordt vervolgd!