De NSC wil dat de basis op orde komt. Die basis is wat de partij betreft zeker niet de Bijstand. Verder heeft NSC plannen om de WIA Europa-proof te maken, zelfstandigen beter te beschermen en vergissinkjes te kunnen laten passeren.
Wat wil NSC

Inschrijven voor onze gratis Digi-kwest nieuwsbrief.
Uit ervaring weet NSC dat iedereen een foutje kan maken. In de sociale zekerheid wordt bij een foutje automatisch uitgegaan van fraude. NSC wil daarentegen een reëel en menselijk uitgangspunt en zet in op een wettelijke verankering van het recht op vergissen. Een vinkje verkeerd zetten mag niet leiden tot sociaal onrecht.
NSC wil ervoor zorgen dat minimaal 7 op de 10 werkenden straks een vast contract heeft. Hoe dat gaat gebeuren is niet helemaal duidelijk. In ieder geval wil de partij schijnzelfstandigheid en oneerlijke concurrentie bestrijden. De Vbar gaat daarvoor zorgen met een rechtsvermoeden van werknemerschap bij een uurtarief onder € 36,-. Ook wordt in de wet verduidelijkt onder welke voorwaarden mensen kunnen werken als zelfstandig ondernemer. Ruim 40% van de beroepsbevolking werkt volgens NSC als zelfstandige, uitzendkracht of met een tijdelijk contract. Als zij werkloos of arbeidsongeschikt worden, rest vaak alleen de bijstand. NSC wil een sociaal collectief vangnet zoals WW en WIA, voor álle werkenden behouden en keert zich tegen een minimummodel waarin mensen tot de bijstand veroordeeld zijn. Niet duidelijk is of zelfstandigen daarmee onder de bestaande werknemersregelingen komen te vallen of dat de oplossing in Baz en mogelijk een soort IOW voor alle zelfstandigen wordt gezocht.
De WIA wordt eerlijker, begrijpelijker en uitvoerbaarder. De bestaansonzekere WGA-vervolguitkering wordt afgeschaft en vervangen door werkimpulsen die zowel voor werkgevers als werknemers stimulerend zijn. Daarnaast gaat de WIA-drempel naar 25% om te voldoen aan internationale verplichtingen (ILO-verdrag). De hersteloperaties bij het UWV moeten snel, zorgvuldig en volledig worden afgerond. Daarbij is het essentieel dat de gemaakte fouten in de berekening van WIA-uitkeringen zoveel en zo snel mogelijk worden hersteld. Mensen die de dupe zijn van een foute sociaal-medische beoordeling moeten een herbeoordeling krijgen en indien gewenst een second opinion. Mensen die door een fout van de overheid te veel WIA-uitkering hebben ontvangen, hoeven dit niet terug te betalen. Als mensen door de hersteloperatie recht hebben op een nabetaling, dan moet dat zo min mogelijk nadelige gevolgen hebben op bijvoorbeeld hun toeslagen.
NSC vindt de WIA-instroom in de afgelopen jaren te hoog, waardoor zowel de uitvoering als de betaalbaarheid van het sociale stelsel verder onder druk zijn komen te staan. Het is daarom belangrijk dat werknemers in de eerste periode van hun ziekte al beter re-integreren. Hiervoor moet de Wet verbetering poortwachter worden hervormd, maar onduidelijk is hoe dat dan moet. Als NSC de instroom naar beneden wil krijgen en de ondergrens wil verlagen, zal dat een behoorlijke hervorming moeten zijn. Een goed idee is dat preventie een centrale rol moet krijgen binnen de sociale zekerheid, onder meer via een actuele, effectieve en goed uitvoerbare Risico-Inventarisatie en Evaluatie. Voor werkgevers wordt het daarnaast aantrekkelijker gemaakt om deels arbeidsongeschikte werknemers in dienst te houden of aan te nemen, onder meer door een verruiming van de no-riskpolis.
Ook op andere terreinen zet NSC in op re-integratie. In de WW, waarvan de duur niet wijzigt, komt er snellere en gerichtere begeleiding, bijvoorbeeld richting omschoolbanen in sectoren waar een personeelstekort is. De transitievergoeding wordt meer gericht op het mogelijk maken van een overstap naar een nieuwe baan of scholing, en daarom voortaan gestort in het persoonlijk ontwikkelbudget van werkenden. Voor werkgevers wordt het veel aantrekkelijker om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst te nemen (door omscholing, no riskpolis, loonkostensubsidie, jobcoaching).
Als laatste noemenswaardige plan is het idee om de maximale periode van verplichte loondoorbetaling bij ziekte voor kleine bedrijven terug te brengen naar één jaar. Alleen als werkgevers hun re-integratieverplichtingen onvoldoende zijn nagekomen, kan het UWV een jaar langer loondoorbetaling opleggen.