Tussen mei 2017 en februari 2018 heeft onderzoeksbureau Panteia, in opdracht van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, een onderzoek uitgevoerd naar de door werkgevers ervaren regeldruk van SZW-regelgeving. Concreet werd werkgevers gevraagd in hoeverre zij moeite hadden met een aantal regels op de terreinen:
Regeldruk door verzuimregels

Inschrijven voor onze gratis Digi-kwest nieuwsbrief.
Tussen mei 2017 en februari 2018 heeft onderzoeksbureau Panteia, in opdracht van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, een onderzoek uitgevoerd naar de door werkgevers ervaren regeldruk van SZW-regelgeving. Concreet werd werkgevers gevraagd in hoeverre zij moeite hadden met een aantal regels op de terreinen: aannemen van personeel, arbeidsvoorwaarden, veilig werk, verzuim en arbeidsongeschiktheid en het uitdiensttreden van werknemers. De ‘regeldruk top drie’ bleek uiteindelijk te bestaan uit regels bij ziekteverzuim en arbeidsongeschiktheid.
Regeldruk kan een werkgever op verschillende manieren ervaren. Hij kan bijvoorbeeld door de grote hoeveelheid regels “door de bomen het bos niet meer zien”, regels te complex vinden, het niet eens zijn met de inhoud van een regel of zich niet zozeer aan een regeling ergeren, maar aan de daarbij betrokken uitvoeringsinstellingen.
Panteia heeft een selectie van werkgevers een achttiental regels voorgelegd waarbij de werkgevers konden aangeven of zij moeite hadden met de regel en zo ja, in welke mate. Op basis van de beantwoording kregen de regels een score mee en uiteindelijk bleken drie regels een onvoldoende te krijgen. Alle drie op het terrein van ziekteverzuim en arbeidsongeschiktheid. We nemen ze hieronder met u door.
1: Werkgever mag zieke werknemers niet ontslaan om bedrijfseconomische redenen.
Werkgevers vinden deze regel lastig uitvoerbaar. Bij ontslagen om bedrijfseconomische redenen moet er veelal personeel worden ontslagen om kosten te besparen. Door de zieke werknemer niet te mogen ontslaan, ontstaan juist extra kosten. Niet veel werkgevers komen met deze regel in aanraking, maar als het gebeurt dan heeft de helft van die werkgevers er grote moeite mee.
2: Werkgever moet, als vastgesteld is dat de zieke werknemer niet meer terug kan keren in het bedrijf, de werknemer ondersteunen bij het re-integreren bij een andere werkgever.
Werkgevers ervaren frustratie over de tijd en moeite die ze moeten steken in een traject dat vaker niet dan wel tot de gewenste uitkomst leidt. Dit leidt ertoe dat werkgevers het inhoudelijk niet eens zijn met de regel en hoe die moet worden uitgevoerd. Met deze regel hebben meer werkgevers te maken en ook hier heeft ongeveer de helft er grote moeite mee.
3: Werkgever moet dossier bijhouden tijdens re-integratie van zieke werknemers.
Werkgevers vinden dat het bijhouden van een re-integratiedossier veel tijd kost en dat de eisen waaraan een dossier moet voldoen te uitgebreid en te complex zijn. Werkgevers vinden dat UWV te snel sancties oplegt. Meer dan een kwart van de werkgevers heeft het afgelopen jaar met de verplichting tot het bijhouden van een dossier tijdens re-integratie te maken gehad. Ongeveer één op de drie werkgevers die een dossier moest bijhouden, had hier grote moeite mee.
Een inkomensadviseur kan bij de uitvoering van al deze regels veel nuttige ondersteuning bieden. Hoe blijft of wordt u expert of gesprekspartner binnen het brede speelveld van ziekteverzuim en arbeidsongeschiktheid? Meer informatie.


