Terug naar overzicht
10 oktober 2022

Re-integratie WW’ers zorgt voor Ziektewet

Sinds 2017 zet UWV weer meer in op persoonlijke dienstverlening voor WW-gerechtigden. Om na te gaan of dit hun kansen op de arbeidsmarkt verbetert en uitstroom uit de WW bevordert, heeft SEO Economisch Onderzoek in opdracht van UWV een experimenteel onderzoek uitgevoerd. Dit onderzoek leidt tot een best wel bijzondere constatering.

Inschrijven voor onze gratis Digi-kwest nieuwsbrief.

Allereerst een positief gevolg van de persoonlijke dienstverlening voor WW-gerechtigden; het zorgt voor meer uitstroom uit de WW. SEO berekent dat dankzij persoonlijke dienstverlening 4 procent van de WW-instromers een jaar later geen WW meer ontvangt. Uit het onderzoek blijkt echter dat het verschil niet zorgt voor meer werkhervatting, maar vooral resulteert in meer instroom in de Ziektewet.

Bij de dienstverlening voor WW-gerechtigde werknemers maakt UWV gebruik van de ‘Werkverkenner’. Deze Werkverkenner brengt, aan de hand van een online vragenlijst en registratiegegevens van UWV, de persoons- en situatiekenmerken van recent ingestroomde werklozen met een WW-uitkering in kaart. Op basis hiervan kan UWV de kans op werkhervatting van individuele werkzoekenden bepalen en dienstverlening op maat aanbieden door te bepalen welke mogelijkheden en belemmeringen bij een werkzoekende beïnvloed kunnen worden om de kans op werk te vergroten. Vooral de groep WW’ers met een geringe kans op werk blijken door de UWV-dienstverlening in de Ziektewet te belanden.

De oorzaak van de Ziektewetinstroom is gelukkig niet het resultaat van de dienstverlening van UWV-medewerkers. Het is de constatering van de UWV-medewerkers dat de WW-gerechtigde ziek is, die zorgt voor een verwijzing richting Ziektewet. Bij de aanvraag van een WW-uitkering of tijdens controle van sollicitatieactiviteiten komt een UWV-medewerker er dan achter dat de werkloze werknemer ziek is, daardoor niet voldoet aan de voorwaarden van de WW en wel aanspraak maakt op een Ziektewetuitkering. Uit het onderzoek blijkt dat WW-gerechtigden regelmatig niet weten dat zij zich ziek moeten melden bij UWV wanneer zij een WW-uitkering ontvangen. Op zich doet de persoonlijke dienstverlening dus goed werk; zieke werknemers worden begeleid naar de juiste uitkering en dienstverlening. We kunnen echter wel stellen dat dit niet het beoogde resultaat is geweest bij de beslissing om binnen de WW de persoonlijke dienstverlening weer op te pakken.