Het einde van het jaar nadert en dus beginnen de verlengingsvoorstellen van inkomensverzekeringen weer op de mat te vallen. De verzekeraar moet zich bij het verlengen van een inkomensverzekering houden aan de gedragscode. Dat gaat niet altijd goed.
Rare ge-informeerde verlenging

Inschrijven voor onze gratis Digi-kwest nieuwsbrief.
Het einde van het jaar nadert en dus beginnen de verlengingsvoorstellen van inkomensverzekeringen weer op de mat te vallen. De verzekeraar moet zich bij het verlengen van een inkomensverzekering houden aan de gedragscode. Dat gaat niet altijd goed.
De gedragscode ge-informeerde verlenging en contractstermijnen zakelijke schade- en inkomensverzekeringen regelt de verplichtingen die een verzekeraar minimaal heeft tegenover verzekeringnemers. Uitgangspunt bij het aangaan van schade-, ongevallen- en inkomensverzekeringen is dat de overeenkomst voor een periode van maximaal 36 maanden wordt aangegaan.
Bij het verlengen van een verzekering is het uitgangspunt dat er een nieuwe contractstermijn van twaalf maanden volgt. De verzekeringnemer heeft daarnaast het recht om maandelijks de verzekering op te zeggen. Desgewenst kan worden afgeweken van de algemene regel. De inkomensverzekeraar kan de klant opnieuw een contractstermijn van maximaal drie jaar aanbieden en na instemming van de klant het contract met die periode verlengen. Er is dan geen sprake van een ‘nieuw’ contract, met een bijbehorend acceptatietraject. Als de klant niet reageert of niet instemt met het verlengingsvoorstel krijgt hij alsnog het directe opzeggingsrecht.
Het is mogelijk dat een inkomensverzekering niet onder de gedragscode valt. Dat is het geval als er over een verzekering is onderhandeld over voorwaarden, premie, contractstermijn et cetera. Dit is dan een verzekering ‘op maat’ die niet onder de reikwijdte van de gedragscode valt. In verzekeringsland zijn mantelcontracten een veel voorkomend verschijnsel. Bij mantelafspraken geldt in de meeste gevallen dat bedrijven die onder een bepaalde branche(vereniging) vallen een korting op de premie krijgen. Verder kunnen er afspraken zijn gemaakt over bijvoorbeeld een gunstig tarief bij een combinatie van verzuimverzekering en arbodienstpakket of de koppeling van twee WIA-aanvullingsverzekeringen. Er verandert echter niets aan de voorwaarden, er wordt geen nieuwe verzekering gecreëerd en er is geen sprake van een specifiek risico. Er is hierbij dus ook sprake van geïnformeerde verlenging.
We zijn onlangs door een inkomensadviseur gewezen op een verlenging van een verzekering voor de duur van 36 maanden. De gedragscode wordt bij deze verlenging niet gevolgd omdat de verzekeraar vindt dat, gezien er sprake is van een mantelovereenkomst, de gedragscode niet van toepassing is. Een werkwijze die regelrecht indruist tegen de bepalingen van de gedragscode. Gelukkig heeft de werkgever een oplettende inkomensadviseur die voor hem aan de bel trekt.
Wellicht ten overvloede wijzen we op de toelichting die het Verbond van verzekeraars op de gedragscode heeft gegeven: ‘zodra er twijfel ontstaat tussen verzekeraar en verzekeringnemer (of zijn assurantietussenpersoon of makelaar) over de vraag of de gedragscode al dan niet van toepassing zou moeten zijn, is de stelregel dat de code dan wordt toegepast. Bij twijfel is het immers altijd verstandig zoveel mogelijk in het belang van de klant te handelen door de code toe te passen’.
Vragen over de ge-informeerde verlenging? Wij helpen u graag verder!


