De afgelopen jaren heeft de autoriteit Persoonsgegevens (AP) beloofd de focus te leggen op de naleving van het verbod op verwerking van bijzondere persoonsgegevens. Aangezien er begin vorig jaar wederom ophef ontstaan is over het UWV dat dit verbod zou overtreden, mocht de AP bij de uitvoeringsinstelling op bezoek. We lazen de uitkomsten van hun onderzoek.
Privacy en UWV

Inschrijven voor onze gratis Digi-kwest nieuwsbrief.
De afgelopen jaren heeft de autoriteit Persoonsgegevens (AP) beloofd de focus te leggen op de naleving van het verbod op verwerking van bijzondere persoonsgegevens. Aangezien er begin vorig jaar wederom ophef ontstaan is over het UWV dat dit verbod zou overtreden, mocht de AP bij de uitvoeringsinstelling op bezoek. We lazen de uitkomsten van hun onderzoek.
Het bezoek van AP was nodig omdat toenmalig minister van Sociale Zaken & Werkgelegenheid Asscher Kamervragen kreeg over de werkwijze van UWV bij de uitvoering van de Ziektewet. Werknemers van UWV die daar niet toe gerechtigd zijn zouden medische gegevens bij werknemers opvragen en verwerken. Om te beoordelen of de werkwijze van UWV al dan niet in strijd is met de regelgeving is de Autoriteit Persoonsgegevens ingeschakeld.
AP wilde met haar onderzoek een antwoord krijgen op de vraag of UWV een wettelijke basis heeft voor het verzamelen en verwerken van persoonsgegevens betreffende iemands gezondheid als bedoeld in artikel 16 van de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp). Dit verzamelen en verwerken gebeurt door medewerkers verzuimbeheersing van het UWV zonder dat deze medewerkers daarbij onder verantwoordelijkheid van een arts staan.
In artikel 16 Wbp staat dat de verwerking van persoonsgegevens betreffende iemands gezondheid verboden is. Bij ‘gezondheidsgegevens’ gaat het om álle gegevens die de lichamelijke of geestelijke gezondheid van een persoon betreffen. Daar valt een ziekmelding dus ook al onder. Bij de uitvoering van de Ziektewet door UWV zijn allereerst de medewerkers verzuimbeheersing aan zet. Zij vragen informatie op bij de zieke werknemer, zonder dat de verzekeringsarts hier bij betrokken is. Deze medewerkers stellen vragen over onder andere de beperkingen van de werknemer, behandelingen door artsen en medicijngebruik en leggen deze gegevens vast. Volgens AP gaat dit niet goed.
Allereerst is een werknemer in een afhankelijke positie. Als hij de medewerker van de UWV-verzuimbeheersing geen informatie verschaft dan loopt hij het risico om het recht op uitkering te verspelen. Het is dus altijd twijfelachtig of een werknemer vrije toestemming geeft om zijn gegevens door deze UWV-medewerker te laten gebruiken. Daarnaast geldt dat volgens AP de medewerkers verzuimbeheer niet bevoegd zijn om het recht op een Ziektewetuitkering vast te stellen. Bij deze taak en ook de controletaak zal UWV van de diensten van een verzekeringsarts gebruik moeten maken, of onder zijn verantwoordelijkheid moeten laten uitvoeren. UWV geeft als een van de redenen aan dat de werkwijze ontstaan is als gevolg van een tekort aan verzekeringsartsen. AP stelt daar tegenover dat schaarste geen reden kan zijn om je niet aan de Wet en regelgeving te houden.
Naar aanleiding van de bevindingen van AP heeft UWV minister Koolmees laten weten dat er een nieuw model voor het Ziektewet ARBO-proces aan komt. Met dit nieuwe model zal de medewerker verzuimbeheersing gaan werken onder de verantwoordelijkheid van de verzekeringsarts.


