Werkgevers hebben aangegeven problemen te hebben met de financiële lasten van loondoorbetaling bij ziekte. Vooral MKB-bedrijven worden getroffen door de zware financiële verplichtingen die zieke werknemers met zich meebrengen. Volgens veel politieke partijen zorgt dit ervoor dat het MKB niet de banenmotor is die het zou moeten zijn. Werkgevers durven door de financiële verplichtingen namelijk geen personeel meer aan te nemen. Minister Asscher heeft al in het voorjaar aaangekondigd een slim plan te verzinnen die deze problematiek moet tackelen. Inmiddels zijn de hoofdlijnen van dit plan openbaar gemaakt.
Loondoorbetaling bij ziekte wijzigt ingrijpend

Inschrijven voor onze gratis Digi-kwest nieuwsbrief.
Werkgevers hebben aangegeven problemen te hebben met de financiële lasten van loondoorbetaling bij ziekte. Vooral MKB-bedrijven worden getroffen door de zware financiële verplichtingen die zieke werknemers met zich meebrengen. Volgens veel politieke partijen zorgt dit ervoor dat het MKB niet de banenmotor is die het zou moeten zijn. Werkgevers durven door de financiële verplichtingen namelijk geen personeel meer aan te nemen. Minister Asscher heeft al in het voorjaar aaangekondigd een slim plan te verzinnen die deze problematiek moet tackelen. Inmiddels zijn de hoofdlijnen van dit plan openbaar gemaakt.
Wat verandert er?
Het is de bedoeling dat de loondoorbetalingsverplichting van kleine werkgevers verkort gaat worden. Kleine werkgevers zijn daarbij werkgevers die maximaal 10 werknemers in dienst hebben. De verkorting houdt in dat de loondoorbetalingsverplichting wordt gemaximeerd op 52 weken. Een zieke werknemer blijft, indien zijn arbeidsovereenkomst doorloopt, wel in dienst, maar de loondoorbetaling wordt op een andere wijze gefinancierd. Waarschijnlijk wordt hier een sectorale premie of premieopslag geïntroduceerd. Werkgevers houden wel de re-integratieverplichting gedurende maximaal 104 weken van ziekte. De financiële prikkel is daarbij in het tweede jaar dus niet meer direct aanwezig. Wel is er natuurlijk de sanctie die er rust op onvoldoende re-integratie-inspanningen. Deze zal, afhankelijk van hoe de wijziging van de loondoorbetaling wordt vormgegeven ook moeten worden aangepast.
Inkomensverzekeringen
De verkorting heeft een behoorlijke impact op de markt van inkomensverzekeringen. Natuurlijk wordt de verzuimverzekering er door geraakt; de lengte van de dekking wordt immers gehalveerd. Ook zullen verzekeraars moeten gaan nadenken over de re-integratiediensten en vergoedingen die zij aanbieden nu hun financiële belang in sommige ziektegevallen een stuk kleiner wordt. Verder betekent het dat de 12-jaarsdekkingen anders benaderd moeten gaan worden. Er is immers ineens een 'financieel gat' tussen de financiële verplichtingen bij ziekte en die bij WGA-instroom.
Volgens Enkwest is de voorgestelde wijziging onnodig. De verlenging van de loondoorbetaling heeft bijgedragen aan de daling van instroom in de arbeidsongeschiktheidsregelingen. Doordat de directe financiële gevolgen van langdurig verzuim verdwijnen zal bij een aantal werkgevers ook de interesse in re-integratie van langdurig zieke werknemers verdwijnen. Onderzoeken, nota bene in opdracht van het ministerie van SZ&W, hebben laten zien dat werkgevers zich uitstekend privaat kunnen verzekeren tegen het risico van loondoorbetaling bij ziekte. Die private verzekering biedt voordelen doordat het financiële belang van re-integratie gedeeld wordt. MKB-werkgevers hebben misschien niet zozeer behoefte aan verkorting van de periode van loondoorbetalingsverplichting bij ziekte en versnippering in de financiële verantwoordelijkheid, maar aan goed verzekeringsadvies. We hopen dan ook dat de mogelijkheid van eigenrisicodragen voor het tweede jaar van loondoorbetaling bij ziekte onderdeel zal zijn van de wetswijzigingen.
We houden u op de hoogte!


