Terug naar overzicht
09 april 2018

Hoe we verder moeten met de zzp’er

Minister Koolmees wil samen met alle belanghebbende marktpartijen een oplossing vinden voor het zzp-vraagstuk. In het regeerakkoord zijn een aantal maatregelen geformuleerd die ervoor moeten zorgen dat vooraf duidelijk is of een ingehuurde kracht zelfstandig is of niet. Om te bekijken hoe de veldpartijen tegen de maatregelen in het regeerakkoord aankijken, heeft de regering

Inschrijven voor onze gratis Digi-kwest nieuwsbrief.

Minister Koolmees wil samen met alle belanghebbende marktpartijen een oplossing vinden voor het zzp-vraagstuk. In het regeerakkoord zijn een aantal maatregelen geformuleerd die ervoor moeten zorgen dat vooraf duidelijk is of een ingehuurde kracht zelfstandig is of niet. Om te bekijken hoe de veldpartijen tegen de maatregelen in het regeerakkoord aankijken, heeft de regering afgelopen 24 januari met hen een kickoff bijeenkomst georganiseerd. De belangrijkste meningen hebben we voor u verzameld.

Van werknemerszijde hebben uiteraard CNV en FNV hun zegje gedaan. Het CNV geeft tijdens de bijeenkomst aan dat zzp’ers een volwaardig inkomen moeten kunnen verdienen en niet op loonkosten mogen concurreren met gewone werknemers. Dit zou volgens de vakbond gerealiseerd kunnen worden door in cao’s niet alleen loonschalen van werknemers op te nemen, maar ook de minimumtarieven voor in te huren zzp’ers.  Ook de FNV ziet wel iets in een minimumtarief voor zzp’ers, maar is het met het CNV eens dat een dergelijk tarief wel hoger moet liggen dan de in het regeerakkoord geopperde ondergrens van 15 a 18 euro per uur. Om afspraken over minimumtarieven in cao’s over zzp-ers mogelijk te maken moet de Mededingingswet worden aangepast. Vervolgens zou volgens CNV de Belastingdienst moeten toetsen of zzp-ers aan het minimumtarief voldoen. Blijken zzp-ers een lager uurtarief dan het minimumtarief te hebben, dan worden ze door de Belastingdienst aangemerkt als (verplicht verzekerde) werknemer. Voor ‘echte’ zzp’ers moet er als het aan de vakbond ligt een verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering komen waarbij de premie gemaximeerd is, een maximum dagloon wordt gehanteerd en er een acceptatieplicht is. Zowel FNV als CNV is principieel tegen de mogelijkheid van opt-out voor de werknemersverzekeringen voor werknemers aan de bovenkant van de arbeidsmarkt. De belangrijkste reden hiervan is dat het de solidariteit onder het stelsel van de werknemersverzekeringen weghaalt.

Ook LTO Nederland heeft input gegeven tijdens de kick-off bijeenkomst. LTO is voorstander van de invoering van een verklaring die helder en duidelijk de opdrachtgever-opdrachtnemer-relatie kwalificeert. Deze verklaring biedt vooraf zekerheid voor beide partijen en verdeelt de verantwoordelijkheden voor de werkrelatie evenwichtig. LTO stelt voor om de voorgestelde verklaring op effect en praktische werking in sectoren met pilots te testen.

Ook VNO-NCW en MKB-Nederland zien iets in een verklaring. Zij willen dat met een ondernemersverklaring een toets op ondernemerschap geïntroduceerd wordt en geven daarbij aan dat er rekening gehouden moet worden met de verschillen tussen de diverse gebruikersgroepen. De verenigingen willen dat in de wet een systeem met ondernemersovereenkomst op basis van partijbedoeling wordt opgenomen. Die overeenkomst is dan leidend voor de fiscale handhaving, zodat de belastingdienst niet meer arbeidsrechtelijke toetsen gaat uitvoeren. De werkgeversvertegenwoordigers zien niets in de tariefgrenzen op de wijze die het kabinet voorstelt. Ook een arbeidsrelatie kwalificeren op basis van reguliere arbeid en/of arbeids/duur zien zij niet zitten  omdat deze criteria te vaag en in de tijd zeer veranderlijk zijn. De opt-out-regeling wordt door VNO-NCW en MKB-Nederland niet meteen afgeschoten en experimenten ermee zien zij graag tegemoet.

Binnenkort weten we wat minister Koolmees met de inzichten van de veldpartijen gaat doen. Het kabinet stuurt over enkele weken een brief naar de Tweede Kamer over het verdere proces. Nog voor de zomer wil de minister de vertegenwoordigers uit het veld opnieuw uitnodigen om de ideeën van het kabinet en de uitwerking ervan te toetsen. Na die sessie zal een hoofdlijnenbrief worden verzonden naar de Tweede Kamer om te komen tot wetgeving in 2020.

Geïnteresseerd in de zelfstandig ondernemer en het aov-advies? Janthony geeft er op 21 juni aanstaande deze training over!