De overheid wil een inclusieve arbeidsmarkt. Dat betekent dat iedereen (kans op) een baan moet hebben, ook werknemers die een afstand hebben tot de arbeidsmarkt. De overheid haalt werkgevers onder andere met premiekortingen over om deze werknemers in dienst te nemen. Eén van de doelgroepen bestaat uit arbeidsgehandicapte werknemers. Vreemd genoeg zal deze doelgroep bijna gehalveerd worden.
Doelgroep arbeidsgehandicapten wordt fiks kleiner

Inschrijven voor onze gratis Digi-kwest nieuwsbrief.
De overheid wil een inclusieve arbeidsmarkt. Dat betekent dat iedereen (kans op) een baan moet hebben, ook werknemers die een afstand hebben tot de arbeidsmarkt. De overheid haalt werkgevers onder andere met premiekortingen over om deze werknemers in dienst te nemen. Eén van de doelgroepen bestaat uit arbeidsgehandicapte werknemers. Vreemd genoeg zal deze doelgroep bijna gehalveerd worden.
Wet tegemoetkoming loondomein
Met ingang van 2018 worden de bestaande premiekortingen voor oudere uitkeringsgerechtigden en mensen met een arbeidsbeperking door de Wet tegemoetkoming loondomein omgevormd tot loonkostenvoordelen. Deze wijziging is nodig omdat de huidige premiekortingsregeling niet geautomatiseerd kan worden uitgevoerd. Daarnaast is er de verzilveringsproblematiek: veel werkgevers die recht hebben op korting kunnen deze niet volledig toepassen. Bij het in dienst nemen van bijvoorbeeld een arbeidsgehandicapte werknemer is er recht op een premiekorting van 7.000 euro. Als een werkgever echter minder dan 7.000 euro aan premie betaalt, dan wordt niet de volledige korting verzilverd. Door de verzilveringsproblematiek wordt er jaarlijks 50 miljoen euro aan korting niet toegepast. De verzilveringsproblematiek wordt opgelost door de kortingsbedragen voortaan uit te betalen. In plaats van een korting toe te passen op de loonheffingen ontvangt de werkgever dus een betaling van de Belastingdienst als hij werknemers uit de doelgroep in dienst heeft (genomen).
Minder euro’s
De nieuwe regeling heeft hetzelfde doel als de huidige regelingen: het bevorderen van de arbeidsdeelname van uitkeringsgerechtigde ouderen en mensen met een arbeidsbeperking. Wat verandert zijn de kortingsbedragen. Momenteel bedragen deze 7.000 euro bij het in dienst nemen van een arbeidsgehandicapte werknemer (of een oudere uitkeringsgerechtigde werknemer). Deze bedragen worden verlaagd naar maximaal 6.000 euro. Met deze verlaging wordt budget gecreëerd voor de extra 50 miljoen euro die nodig is voor de oplossing van de verzilveringsproblematiek. Het budgettair beslag van de loonkostenvoordelen moet zo gelijk zijn aan het huidige totale beslag van de verschillende premiekortingen. Daarbij valt op dat, hoewel de kortingen hetzelfde blijven of verlaagd worden, de doelgroep ook wordt verkleind.
Wijziging doelgroep arbeidsgehandicapten
In de Wet tegemoetkoming loondomein is opgenomen wie volgens de regeling loonkostenvoordelen tot de doelgroep arbeidsgehandicapte werknemers behoren. Een arbeidsgehandicapte werknemer voor het LKV is een werknemer die:
- in de maand voorafgaand aan de aanvang van de dienstbetrekking recht had op een uitkering op grond van de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen;
- in dienst treedt binnen vijf jaar nadat hij bij de WIA beoordeling minder dan 35 procent arbeidsongeschikt was en niet in staat was tot het verrichten van arbeid bij de toenmalige werkgever en in de periode van elf weken voor de WIA beoordeling geen nieuwe werkgever heeft gekregen;
- een werknemer die in verband met ziekte of gebrek een belemmering heeft ondervonden bij het volgen van onderwijs en binnen vijf jaar na afronding van dat onderwijs arbeid in dienstbetrekking is gaan verrichten en niet valt onder de doelgroep van het LKV banenafspraak.
Ten opzichte van de huidige regeling missen we dan de werknemers met een WAO, WAZ en Wajong-uitkering. Die laatste groep zien we terug in de doelgroep van de banenafspraak en daar is dus wel een tegemoetkoming voor beschikbaar, zij het fors lager dan in de huidige regeling (2.000 euro i.p.v. 7.000 euro). De WAO- en Waz-gerechtigden in dienst nemen lijkt vanaf 2018 echter geen financieel voordeel meer op te leveren. Als de nieuwe regeling ingaat dan is er voor de premiekortingen die op dat moment lopen wel een overgangsrecht. Deze houdt in dat er voor de resterende looptijd recht komt op loonkostenvoordeel. Als er bijvoorbeeld recht is op drie jaren premiekorting en per 1 januari 2018 is er nog een jaar looptijd van over, dan heeft de werkgever nog recht op een loonkostenvoordeel voor de duur van een jaar.
Voor de loonkostenvoordelen die ontstaan op of na 1 januari 2018 gelden de nieuwe voorwaarden, zoals die in de Wet Tegemoetkoming loondomein zijn genoemd; zonder WAO’ers en WAZ-gerechtigden. Dat betekent dat de doelgroep ineens 320.000 arbeidsgehandicapten minder telt. Dat lijkt ons niet echt een wijziging die de inclusieve arbeidsmarkt ten goede komt.


