Dat de Tweede Kamer vorige week akkoord is gegaan met de Wet Verbetering hybride markt WGA is weinig verrassend. In het laatste debat voorafgaand aan die stemming zijn echter wel enkele verrassende uitspraken gedaan. Enkwest luisterde voor u mee.
De laatste 5 jaar van het hybride WGA stelsel?

Inschrijven voor onze gratis Digi-kwest nieuwsbrief.
Dat de Tweede Kamer vorige week akkoord is gegaan met de Wet Verbetering hybride markt WGA is weinig verrassend. In het laatste debat voorafgaand aan die stemming zijn echter wel enkele verrassende uitspraken gedaan. Enkwest luisterde voor u mee.
Opvallend is dat veel politieke partijen geen interesse meer hebben in het laatste debat voordat over de Wet verbetering hybride markt gestemd gaat worden. Alleen regeringspartijen VVD en PvdA en de SP zijn aanwezig. De laatste partij is duidelijk over de wetswijzigingen en vindt ze verkeerd. Het doel van de wetgeving is dat er een activerend stelsel ontstaat waarbij gekozen wordt voor de uitvoerder die het beste past bij het preventie- en re-integratiebeleid. In de praktijk kiezen werkgever echter voor de laagste premie aldus de SP. Nu duidelijk is dat de hybride WGA-markt, 10 jaar na het ontstaan ervan, niet werkt, moet wat betreft de Socialistische Partij de stekker eruit. De uitvoering van de WGA zou wat de partij betreft weer een volledig publieke aangelegenheid moeten zijn. Dan is er geen ingewikkelde wetgeving meer nodig en bovendien is de publieke uitvoering goedkoper voor werkgevers.
De VVD denkt daar uiteraard anders over. Tweede Kamerlid Anoushka Schut van de VVD maakt zich al tijden sterk voor ingrijpen in de WGA en is blij met de wetswijziging. Wat haar betreft mag het echter nog een onsje meer. Ook de IVA zou onder het hybride stelsel moeten vallen. De werkgever is bij een IVA-beoordeling aan het UWV gebonden. Eigenrisicodragers moeten zo voor uitkeringen van de ene werknemer bij UWV zijn en voor de andere bij de private verzekeraar. Naast de complexiteit van deze tweedeling zorgt het er volgens Schut voor dat de publieke en de private verzekeraars de kosten op elkaar proberen af te wentelen. Verder vraagt de VVD aandacht voor de WGA-last bij faillissement van een eigenrisicodrager. De re-integratietaak gaat in die situatie over naar het UWV terwijl de WGA last voor rekening van de verzekeraar blijft. Volgens de VVD moet ook bij faillissement de re-integratietaak liggen bij de partij die financieel verantwoordelijk is.
PvdA stelt dat werkgevers het systeem van vervuiler betaalt aan hun laars hebben gelapt. Zij hoppen volgens deze partij van publiek naar privaat om staartlasten achter te laten. Wel denkt de PvdA dat er met de wijzigingen meer aandacht zal zijn voor preventie en re-integratie. Een kanttekening daarbij is wel dat staartlasten nu achtergelaten kunnen worden in de publieke verzekering. Hoe gaat de minister erop toezien dat het allemaal goedkomt?
Asscher stelt dat de wijzigingen er nu voor moeten gaan zorgen dat het hybride stelsel gaat werken. Zo niet, dan moet er een keus worden gemaakt tussen een publiek of privaat stelsel. Of het stelsel gaat werken, wordt beoordeeld in een nog te houden evaluatie, 5 jaar na de wijzigingen.


