In mijn trainingen over actualiteiten in de sociale zekerheid krijg ik vaak de vraag of deze ontzorg-verzekering een succes gaat worden. Zit de markt hier echt wel op te wachten?
Blog: Moet de assurantietussenpersoon iets met de MKB verzuim-ontzorg-verzekering?

Inschrijven voor onze gratis Digi-kwest nieuwsbrief.
Daarover pratend ontstaan er vaak twee groepen. De ene heeft als argument dat de premie (in samenhang met de kosten van de dienstverlening) te hoog is en dat de MKB’er dat toch niet wil betalen. Ofwel; een leuk product erbij, maar het zal niet wat worden. De andere groep komt met de opmerking dat het niet moet gaan om de premie, maar juist om datgene waar de MKB-werkgever in vast loopt, namelijk het gedoe rondom verzuim. Als hij/zij dan echt ontzorgd kan worden, dan is hem dat zeker wat waard. Het is alleen (aldus deze groep) zaak om juist dit element onder de aandacht te brengen en niet de focus te leggen op de premie. Waarbij het mij opvalt dat veel adviseur niet echt veel weten van ‘het gedoe’ rondom verzuim, omdat ze dat zelf in de praktijk niet meemaken. We praten er wel over, maar voelen het niet.
Al discussiërend ontstaat zo een gesprek over het wel of niet/ actief of minder actief onder de aandacht brengen van deze ‘nieuwe’ verzekering voor MKB-werkgevers. Moet dit dan bij de prolongatie? Moet je wachten op een voorstel van de verzekeraar? Is een melding in een nieuwsbrief voldoende? Ofwel; wellicht veel werk voor een product waar (aldus groep 1) de markt niet op zit te wachten. Of een gouden kans (aldus groep 2) om je toegevoegde waarde rond om het risicomanagement te kunnen tonen.
Zorgplicht
Ik wil hier nog een element aan toevoegen. Ik werd getriggerd door een tweetal uitspraken van KIFID over een AOV. De ondernemer wilde bij het sluiten graag beroepsarbeidsongeschiktheid verzekeren, maar dat was er toen niet. Later ontstond deze vorm wel. De ondernemer werd arbeidsongeschikt en klaagt dat hij graag op de hoogte gebracht had willen worden van de variant met beroepsarbeidsongeschiktheid. Een tweede voorbeeld gaat over een ondernemer die een hoge premie betaalt en hier regelmatig over klaagt. Ook hier is sprake van het later ontstaan van een nieuwe verzekeringsvorm -met lagere premie- die echter niet aan de klant wordt aangeboden. Gevolg: de adviseur is aansprakelijk voor de meerkosten.
KIFID geeft hierbij aan dat er een zorgplicht is voor assurantieadviseurs die niet alleen geldt bij het sluiten van een verzekeringsovereenkomst (de nu lopende verzuimverzekering). De zorgplicht vergt een actieve en voortdurende bemoeienis van de adviseur met deze verzekering (en alle overige), teneinde te bewerkstelligen dat de belangen van zijn opdrachtgevers steeds adequaat zijn gediend. Daarom moet er periodiek op passendheid getoetst worden. Tevens mag de adviseur niet stil blijven zitten wanneer hij op andere momenten kennis neemt van feiten die meebrengen dat door hem beheerde verzekeringen mogelijk aanpassingen behoeven. Een adviseur dient de verzekeringnemer steeds in staat te stellen een goed geïnformeerde en weloverwogen keuze te kunnen maken.
Toepassing op de VOV
Als ik dit toepas op de MKB-VOV, dan kan ik me voorstellen dat er elementen zijn waar je als adviseur focus op kunt leggen. Heeft de klant nooit geklaagd over de premie-aanpassing na experience rating? Daar is een passende oplossing voor. Heeft de klant problemen met het betalen van de re-integratiekosten? Daar is ook een passende oplossing voor. Of; poortwachtergarantie. Ik weet dat dit op reeds bestaande verzekeringen ook wordt aangeboden, maar niet altijd. Bovenstaande zaken gaan nog over iets financieels, maar het kan ook om de dienstverlening gaan: heeft de klant een passend arbopakket? Wordt hij/zij als ondernemer nu ook ontzorgd? Let wel: het product is geen verzinsel van verzekeraars, maar het komt uit de koker -dus wens- van MKB Nederland. Het voldoet dus aan de wensen van MKB’ers en is daarmee in mijn ogen ‘passend’. Misschien wel meer passend dan een gewone verzuimverzekering.
Wat te doen?
Ik weet best dat het veel werk is om van alle MKB-werkgevers deze wensen in kaart te brengen. Argumenten als ‘het kan niet uit (de provisie wordt dan bedoeld)’ mogen geen rol spelen. Dan moet je als adviseur daar maar andere afspraken over maken. Toch blijft het tijdsintensief. Om de adviseur te helpen om de zorgplicht in te vullen heeft Enkwest een speciale website gemaakt met alle relevante informatie over VOV en een toolkit voor de adviseurs. Hierin staat een checklist voor alle relevante vragen, een adviesbrief en een adviesrapport. Ook worden alle aanbieders van de MKB-VOV in een praktische vergelijking naast elkaar gezet.
Ook u kunt gebruik maken van deze website, voor slechts € 175,- (excl. BTW). Nieuwsgierig: kijk op www.verzuimontzorgen.nl.


