Terug naar overzicht
31 oktober 2016

Arboregelingen wijzigen later

Met ingang van 2017 zou de Arbowet op een aantal punten gewijzigd worden. De meest in het oog springende wijzigingen zijn de komst van een basiscontract voor de arbodienstverlening, de second opinion bij een bedrijfsarts en instemmingsrecht voor de ondernemingsraad bij de keuze van de preventiemedewerker. Ook de mogelijkheid om bedrijfsartsen te sanctioneren bij het niet melden van beroepsziekten is een opmerkelijke wijziging. Deze wijzigingen zullen later worden doorgevoerd omdat de D66-fractie van de Eerste Kamer kritische vragen heeft gesteld.

Inschrijven voor onze gratis Digi-kwest nieuwsbrief.

Met ingang van 2017 zou de Arbowet op een aantal punten gewijzigd worden. De meest in het oog springende wijzigingen zijn de komst van een basiscontract voor de arbodienstverlening, de second opinion bij een bedrijfsarts en instemmingsrecht voor de ondernemingsraad bij de keuze van de preventiemedewerker. Ook de mogelijkheid om bedrijfsartsen te sanctioneren bij het niet melden van beroepsziekten is een opmerkelijke wijziging. Deze wijzigingen zullen later worden doorgevoerd omdat de D66-fractie van de Eerste Kamer kritische vragen heeft gesteld.

Op 18 oktober jongstleden is de wijziging van de Arbowet behandeld door de Eerste Kamer. Het doel van het Wetsvoorstel is om de bedrijfsarts een meer herkenbare onafhankelijke rol te geven en de betrokkenheid van werkgevers en werknemers bij de arbodienstverlening te vergroten. D66 vindt het mooi dat er aandacht is voor de rol van de bedrijfsarts maar maakt zich zorgen over het tekort aan bedrijfsartsen en vraagt zich af wat de regering daar aan gaat doen. Verder is D66 kritisch over het instemmingsrecht van de OR bij de aanstelling van de preventiemedewerker en zien zij geen heil in het sanctioneren van bedrijfsartsen als deze beroepsziekten niet melden. De partij vindt dat de werkgevers daar een grotere rol in zouden moeten spelen. De second opinion wordt wel positief ontvangen, maar is ook niet helemaal goed. D66 vindt het namelijk vreemd dat de bedrijfsarts moet instemmen met zo’n second opinion.   

Als laatste geeft D66 aan dat het wetsvoorstel past in een groter geheel aan regelingen, waar de onverminderd omstreden loondoorbetalingsplicht voor de werkgever bij ziekte deel van uitmaakt. Zij zouden zich kunnen voorstellen dat wijzigingen in dit grotere geheel ook aanleiding zouden kunnen zijn om de rol van arbodienst en bedrijfsarts te heroverwegen, in het bijzonder waar het de zakelijke relatie tussen bedrijfsarts en werkgever betreft.

Een hoop opmerkingen waar minister Asscher op moet reageren. Het gaat, waarschijnlijk door het drukke najaar, daarom niet lukken om het wetsvoorstel per 2017 in werking te laten treden. Asscher mikt nu op 1 juli 2017. Het is natuurlijk ook goed mogelijk dat de door D66 aangehaalde wijzigingen in het grotere geheel voor uitstel zorgen. We zijn in dat verband erg nieuwsgierig naar het SER-advies over onder andere de loondoorbetaling bij ziekte.

NB De zorg van D66 over een tekort aan bedrijfsartsen speelt al langer en bij meer betrokkenen. Deze maand is een wervingscampagne gestart op initiatief van de beroepsvereniging NVAB, de brancheorganisaties KOM en OVAL en de opleidingsinstituten NSPOH en SGBO. Het ministerie van SZW is actief supporter en draagt zorg voor de financiering. Zie: www.bedrijfsartsworden.nl