Terug naar overzicht
10 januari 2022

Afwegingen bij re-integratie en jobcoaching

Re-integratieprofessionals en jobcoaches maken in hun werk de hele dag door afwegingen en keuzes. UWV en een aantal belangenbehartigers willen meer inzicht hebben in de afwegingen en keuzes die re-integratieprofessionals en jobcoaches maken bij de ondersteuning en begeleiding van mensen met een arbeidsbeperking. Panteia, Muzus en ZINZIZ hebben in opdracht van UWV onderzoek gedaan naar dit afwegingsproces.

Inschrijven voor onze gratis Digi-kwest nieuwsbrief.

Doel van het onderzoek is om meer inzicht te krijgen in de oordeels- en besluitvorming van professionals uit verschillende beroepsgroepen in de re-integratie. Beoogd wordt ook om de diverse professionals in de keten van elkaars afwegingen te laten leren. De inzichten en opbrengsten moeten uiteindelijk leiden tot het opstellen van een gedeeld afwegingsmodel.

De afwegingen die re-integratieprofessionals en jobcoaches maken, bestaan veelal uit meerdere kleinere afwegingen, die vaak onbewust worden gemaakt. Bij alle afwegingen spelen verschillende factoren een rol. Dit maakt het afwegingsproces een uiterst complex en lastig te doorgronden proces. Het start vooraf met inzicht in een dossier of een telefoongesprek om een afspraak te maken. Deze input neemt een professional mee in de afweging die hierop volgt. Maar ook verwachtingen van de professional op basis van eerdere ervaringen met de klant. Vervolgens volgt het verkrijgen van informatie, de betrouwbaarheid van die informatie wegen en de beoordeling of de informatie compleet en duidelijk is. De professional stelt vervolgens vast of hij zijn vooropgestelde plan kan volgen of vormt een nieuw plan.

Het blijkt dat enorm veel factoren (meer dan 40) van invloed kunnen zijn op de afwegingen van re-integratieprofessionals en jobcoaches. In de top vijftien van factoren met de meeste invloed vinden we onder andere de eigen vaardigheden en praktijkervaringen, de motivatie van de klant, zijn belastbaarheid en vaardigheden. Ook de situatie op de arbeidsmarkt, de wensen van de klant en de begeleidingsmogelijkheden bij de werkgever worden als belangrijke factoren genoemd. Wat opvalt is dat het kostenaspect geen rol speelt in het afwegingskader. De onderzoekers adviseren om in de praktijk, aansturing en training van professionals aandacht te hebben voor en recht te doen aan de complexiteit van het afwegingsproces. Wij willen daar graag aan toevoegen dat wat aandacht voor de factor ‘kosten’ niet overbodig zou zijn. U kunt het onderzoeksverslag op deze plaats doornemen.