Terug naar overzicht
29 oktober 2018

Aanpassen WIA-keuring: bezuiniging of activering?

Begin deze maand heeft de Tweede Kamer gedebatteerd over een voorgenomen wijziging in de WIA-beoordelingen door UWV. Een aanpassing in het zogeheten Schattingsbesluit moet het beroep op de WIA verminderen en de arbeidsparticipatie verhogen. Als beide doelen hand in hand gaan dan is dat uiteraard een prachtige uitkomst. Veel oppositiepartijen hebben op zijn minst sterke twijfels of een dergelijke uitkomst mogelijk is.

Inschrijven voor onze gratis Digi-kwest nieuwsbrief.

Het UWV beoordeelt arbeidsongeschikte werknemers op basis van hun restverdiencapaciteit. Er wordt bepaald hoeveel inkomen zij ondanks hun fysieke en/of psychische beperkingen kunnen verdienen. Er wordt bij de beoordeling door UWV beoordeeld welke functies een arbeidsongeschikte werknemer nog wel zou kunnen uitvoeren. De regels voor deze beoordeling staan in het Schattingsbesluit arbeidsongeschiktheidswetten. Eén van die regels is dat UWV minimaal drie functies moet vinden die elk minimaal drie arbeidsplaatsen vertegenwoordigen.

In het regeerakkoord staat dat het Schattingsbesluit wordt aangepast voor toekomstige WIA-instroom. De eis dat er drie functies te vinden moeten zijn die de persoon in kwestie zou kunnen vervullen en dat elk van deze drie met ten minste drie (9 in totaal) vertegenwoordigd is, moet anders worden ingevuld. In de toekomst moeten er nog steeds negen arbeidsplaatsen te vinden zijn, maar ongeacht de verdeling over aantallen functies.

Er is bij oppositiepartijen SP, GroenLinks, 50Plus, PvdA en PVV aanzienlijke weerstand tegen dit plan. Zij geven aan dat de wijziging enkel een bezuinigingsoperatie is die ten koste gaat van arbeidsongeschikte werknemers. Nu wordt er met de maatregel inderdaad rond 250 miljoen euro bespaard in de structurele situatie. Toch moet de maatregel niet enkel als bezuiniging worden gezien volgens de coalitiepartijen. Minister Koolmees stelt dat het plan een onderdeel is van een pakket aan maatregelen om WIA-instroom te beperken en arbeidsparticipatie te bevorderen. Zo is er het plan voor scholing voor WGA-gerechtigden waarvoor onvoldoende functies te vinden zijn en natuurlijk het plan om de periode van loondoorbetaling te verkorten voor MKB-werkgevers. Door de wijziging van het Schattingsbesluit vermindert het beroep op WIA (met name WGA 80-100), door scholing wordt arbeidsparticipatie bevorderd en het verkleinen van het risico op loondoorbetaling zal werkgevers stimuleren meer werknemers (vast) in dienst te nemen.

In het debat blijkt duidelijk dat de regeringspartijen de wijziging van het Schattingsbesluit en de verkorting van de periode van loondoorbetaling onlosmakelijk vinden. Beide wijzigingen zouden per 2020 moeten ingaan. Nu kan MKB-Nederland volledig geen enthousiasme opbrengen voor het loondoorbetalingsplan, dus het is de vraag hoe Koolmees zijn plannen gaat vormgeven. Gezien de beoogde ingangsdatum van de wijzigingen zullen we daar niet al te lang op hoeven wachten.

Wilt u weten hoe WIA-instroom te beperken en arbeidsparticipatie te bevorderen is? Dan is onze driedaagse opleiding Omgaan met WIA-schade interessant voor u! Meer informatie

 

Nb Enkwest-abonnees die meer willen weten over de gevolgen van aanpassing van het Schattingsbesluit kunnen op deze plaats verder lezen.