Terug naar overzicht
24 september 2018

Verzamelwet SZW 2019

Minister Koolmees heeft vorige week de verzamelwet SZW 2019 ingediend. Een verzamelwet wordt gebruikt om kleine wijzigingen of correcties in bestaande wetgeving door te voeren. Echte beleidswijzingen kom je in een verzamelwet niet tegen, dus ook niet in de nu gepubliceerde verzamelwet. De punten die Koolmees per 2019 wil wijzigen dan wel corrigeren stippen we in deze Digi-kwest voor u aan.

Inschrijven voor onze gratis Digi-kwest nieuwsbrief.

Minister Koolmees heeft vorige week de verzamelwet SZW 2019 ingediend. Een verzamelwet wordt gebruikt om kleine wijzigingen of correcties in bestaande wetgeving door te voeren. Echte beleidswijzingen kom je in een verzamelwet niet tegen, dus ook niet in de nu gepubliceerde verzamelwet. De punten die Koolmees per 2019 wil wijzigen dan wel corrigeren stippen we in deze Digi-kwest voor u aan.

Zwangerschap en bevalling

SZ&W wil dat niet de werkgever maar de werkneemster een zwangerschapsverklaring bewaart en allen op verzoek aan UWV doet toekomen. Redenen zijn vereenvoudiging van het UWV-werkproces, een administratieve lastenverlichting voor de werkgever en aansluiting op de Algemene verordening gegevensbescherming. Zelfstandigen die een ZEZ-uitkering aanvragen hoeven de zwangerschapsverklaring ook alleen op verzoek aan UWV te leveren. Dit is voor UWV een administratieve lastenverlichting en de uitvoerder kan zo de aanvraag volledig geautomatiseerd verwerken.

WGA rekenpercentage

Werkgevers die gedifferentieerde premie betalen, worden afgerekend op de door hen veroorzaakte WGA-schade.  Er wordt daartoe eerst een gemiddeld percentage vastgesteld. Bij dit percentage worden alle verwachte lasten in het komende premiejaar precies gedekt. Vervolgens wordt voor elke grote werkgever een individueel opslag- of kortingspercentage berekend op basis van de eigen WGA-instroom. Een premieopslag zou voor een werkgever met veel WGA-schade echter voor financiële problemen kunnen zorgen. Om dit te vermijden is er sprake van een maximale WGA-premie. Door de maximumpremie ontstaat er een verlies aan premie-inkomsten. Dit verlies wordt gecompenseerd door bij de uiteindelijke premieberekening niet uit te gaan van het rekenpercentage, maar van een iets hoger vastgestelde rekenpremie.  Doordat de rekenpremie iets hoger is vastgesteld betalen alle werkgevers mee aan schade die niet door individuele werkgevers gefinancierd kan worden door de maximumpremie. De regering wil hier nu vanaf stappen en ook bij de berekening van de premie uit te gaan van het gemiddelde percentage in plaats van de rekenpremie en hier vervolgens een korting of opslag op geven. Het gevolg is dat de maximale premie verhoogd zal worden, naar verwachting met 0,10%.

Inkoop re-integratie 35-minners

Momenteel komen werknemers met een WW-uitkering, met uitzondering van hen die ziek zijn, niet in aanmerking voor inzet van een door UWV geregeld extern re-integratietraject. SZ&W wil de uitzonderingsgroep verruimen zodat ook voor 35-minners die in de WW zijn beland re-integratiedienstverlening ingekocht kan worden. Het gaat daarbij om zowel werklozen die als gevolg van de WIA-beoordeling 35-min (en werkloos) zijn geworden, als degene die met de eerstejaars ziektewetbeoordeling minder dan 35% arbeidsongeschikt zijn gekeurd. De reden hiervan is dat de 35-minners in de praktijk een vergelijkbare problematiek heeft als de groep die wel een WGA- of ZW-uitkering heeft omdat zij meer dan 35% arbeidsongeschikt zijn beoordeeld. UWV verwacht voor 1.000 van de 6.000 jaarlijkse 35-min-WW-instromers een traject op maat in te zullen kopen.

Bepaling doelgroep LKV

Werkgevers worden met loonkostenvoordelen gestimuleerd om werknemers met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst te nemen. Bij de beoordeling of aanspraak bestaat op een loonkostenvoordeel wordt getoetst aan de hand van de situatie in de kalendermaand voorafgaand aan de indiensttreding. Dat blijkt in de praktijk nadelig te kunnen uitpakken voor werkgevers. Als bijvoorbeeld een oudere werknemer in een bepaalde maand de WW instroomt en diezelfde maand een baan vindt, dan zou de werkgever geen recht hebben op LKV; de kalendermaand voorafgaand was er immers nog geen WW-recht. Daarom wordt nu de situatie in de maand voorafgaand aan de indiensttreding getoetst. Ook voor de toetsing van LKV bij de doelgroepen banenafspraak en scholingsbelemmerden wordt een wijziging aangebracht. Voorafgaand of bij aanvang van het dienstverband moet zijn vastgesteld dat deze werknemers niet in staat zijn zelfstandig het minimumloon te verdienen. Daaraan zal worden toegevoegd dat ook op de eerste dag van het dienstverband vastgesteld mag worden of de werknemer zelfstandig in staat is om het minimumloon te verdienen.

WGA-lasten bij overname

In de WIA is geregeld hoe er wordt omgegaan met WGA-lasten ingeval van overgang van onderneming. In artikel 82 valt te lezen dat de WGA-lasten bij overgang van onderneming ten laste komen van de verkrijgende partij als deze eigenrisicodrager is of wordt. Die laatste twee woorden zijn niet juist. Als een werkgever eigenrisicodrager wordt dan laat hij immers alle WGA-lasten bij UWV achter. Als de wettekst nu letterlijk wordt gevolgd, dan zou deze werkgever wel zijn ‘eigen’ WGA-lasten achterlaten bij eigenrisicodragerschap, maar de WGA-lasten die dankzij de bedrijfsovername zijn toegerekend niet. De zinssnede ‘of wordt’ zal daarom verdwijnen uit dit wetsartikel.

Nb deze materie wordt uitvoerig behandeld in onze training over de risico's van bedrijfsovername!

No-risk voor de 35-minner

Een 35-minner kan onder de doelgroep van de no-riskpolis vallen. Dat is het geval als hij aan het einde van de WIA-wachttijd minder dan 35% arbeidsongeschikt is, geen passend werk bij zijn werkgever kan verrichten en vervolgens binnen vijf jaar bij een werkgever in dienst treedt. De WIA wachttijd kan worden verlengd en met een aantal van die situaties wordt voor de 35-minner al rekening gehouden bij de no-risk bepalingen. Tot nu toe was dat echter niet het geval als de WIA-aanvraag te laat was verricht, of als de 35-minner in dienst was bij een ZW-eigenrisicodrager die een sanctie opgelegd kreeg. Dit wordt nu weggezet zodat ook deze werknemers aanspraak kunnen maken als zij na de verlengde wachttijd in dienst treden bij een werkgever.