Terug naar overzicht
28 november 2011

Polak zit op de centen: ‘de dwaze bedrijfsarts’

 

Inschrijven voor onze gratis Digi-kwest nieuwsbrief.

Deze week de eerste aflevering van onze nieuwe rubriek ‘Polak zit op de centen’. Anne geeft ons een kijkje in de wondere wereld van re-integratie en komt eens in de vier weken met een voorbeeld dossier. We vragen haar wat zij voor ons heeft meegenomen.

Een bedrijf kwam bij mij omdat ze van het UWV een loonsanctie opgelegd hadden gekregen. Een werknemer van hen zat al langer met klachten aan het bewegingsapparaat. Het werk dat hij had was nogal fysiek en op een gegeven moment zijn ze gestart met een 2e spoor re-integratie.
Dat klinkt volgens het boekje
Jawel, maar helaas ging die interventie niet voorspoedig doordat de werknemer een terugval had. De zaak is toen tot stilstand gekomen en er werd geen nieuwe functionele mogelijkhedenlijst opgesteld. Dat laatste is dan ook de voornaamste reden geweest van de loonsanctie.
Toen werd jij gevaagd om te helpen. Wat heb je kunnen doen?
Ik heb de werkgever en werknemer in twee stappen begeleid:

1)Allereerst hebben we bezwaar op de beslissing van loonsanctie aangetekend. (voor de vorm, want de verwachting was niet dat hier een positieve beslissing haalbaar was).
2)Vervolgens zijn we de benodigde stappen gaan ondernemen om dit dossier te repareren

Binnen de bezwaarprocedure op de beslissing loonsanctie is er een hoorzitting geweest. De bedrijfsarts claimde dat de werknemer dezelfde mogelijkheden had als voor de terugval tijdens de re-integratie 2e spoor. De werknemer gaf echter aan dat er helemaal geen mogelijkheden waren. Een vreemde situatie, te meer omdat de bedrijfsarts al die tijd niet bereid was om alsnog een weergave van de functionele mogelijkheden op te stellen. Het UWV kon daarom niet anders dan het bezwaar ongegrond verklaren.

En dus: repareren!

Klopt. We hebben de onwillige bedrijfsarts links laten liggen en hebben de werknemer opgeroepen bij een externe zelfstandig gevestigde bedrijfsarts. Deze heeft binnen twee dagen een recente weergave van de functionele mogelijkheden verzorgd. Hieruit bleek dat, zoals de werknemer al aangaf, er geen mogelijkheden voor re-integratie waren. Deze rapportage hebben we onmiddellijk bij het UWV ingediend, samen met het verzoek om de verplicht verlengde loondoorbetaling stop te zetten. Het UWV heeft daarop de sanctie beëindigd en de werknemer 100% arbeidsongeschikt gekeurd.

Eind goed al goed?
Nog niet. De werknemer is weliswaar volledig arbeidsongeschikt, maar niet duurzaam volgens het UWV. Dat betekent dat hij ten laste komt van de WGA gedifferentieerde premie van de werkgever. Momenteel richt mijn begeleiding zich op de bezwaarprocedure tegen de niet-duurzaamheid van volledige arbeidsongeschiktheid. We laten de externe zelfstandig gevestigde bedrijfsarts de werknemer beoordelen ten behoeve van het vaststellen van de duurzaamheid van de beperkingen die ten grondslag liggen aan de vastgestelde volledige arbeidsongeschiktheid. Wij zorgen ervoor dat de bedrijfsarts het beoordelingskader van verzekeringsartsen van het UWV hanteert en dat hij voorzien wordt van concrete vraagstelling.

Mooi, maar wat heeft het opgeleverd?
O ja, het ging om de centen hè? Nou, dankzij het stopzetten van de loonsanctie hebben we iets meer dan € 10.000 kunnen besparen. Na aftrek van kosten van onder andere bedrijfsarts, afdeling P&O van de werkgever en mijzelf, blijft er voor de werkgever een besparing over van € 7.700.
Voor de periode van loondoorbetaling begeleiden we een aansprakelijkheidsstelling van de bedrijfsarts. Door diens starre houding is het re-integratietraject onnodig gerekt en is er zelfs een loonsanctie ontstaan. De schade die hij heeft veroorzaakt wordt geschat op zo’n € 17.500.
Met onze huidige acties gaan we besparen op de WGA schade van de werkgever. Door het lange arbeidsverleden van de werknemer is er sprake van een relatief hoge schade tijdens de loongerelateerde uitkering. Door te zorgen dat er alsnog een IVA-uitkering wordt toegekend, besparen we meer dan € 65.000 voor de werkgever. De vervolgperiode vertegenwoordigt een zelfde bedrag.

Meer weten over de werkwijze van Anne, of heeft u zelf een dossier dat aandacht behoeft?
Bel of mail Anne!