Terug naar overzicht
24 september 2018

Onderzoek arbowijzigingen

Op 1 juli 2017 is de Arbowet aangepast. Werkgevers en arbodienstverleners hebben een jaar de tijd gekregen om alle contracten en dienstverlening aan te passen. Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid vond het daarom tijd om

Inschrijven voor onze gratis Digi-kwest nieuwsbrief.

Op 1 juli 2017 is de Arbowet aangepast. Werkgevers en arbodienstverleners hebben een jaar de tijd gekregen om alle contracten en dienstverlening aan te passen. Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid vond het daarom tijd om tegen juli 2018 te onderzoeken in hoeverre Arbo-beïnvloeders, op de hoogte zijn van de wijzigingen in de Arbowet en in welke mate de wijzigingen al waren doorgevoerd. Het onderzoek is uitgevoerd en de rapportage ervan gepubliceerd. De conclusie van staatssecretaris Van Ark, dat het onderzoek duidelijk laat zien dat er met name bij het MKB nog werk aan de winkel is, mogen we nogal mild noemen.

Marktonderzoeksbureau Ruigrok NetPanel heeft van zo’n 775 arbo-beïnvloeders een online vragenlijst ingevuld retour ontvangen. Onder deze beïnvloeders moeten we verstaan eigenaars, bedrijfsleiders, HR- en P&O-managers, HR-medewerkers, of andere werknemers die iets over het arbobeleid binnen een organisatie te zeggen hebben. In totaal hebben 563 arbo-beïnvloeders in bedrijven met 2 werknemers of meer en 211 arbo-beïnvloeders werkzaam in het grootbedrijf (>250 werknemers) de vragenlijst helemaal ingevuld. Zoals te verwachten stijgt het arbo-kennisniveau van de geënquêteerden naarmate een onderneming meer werknemers in dienst heeft. Van de Arbo beïnvloeders werkzaam in het grootbedrijf is 44% goed op de hoogte, slechts 4% is helemaal niet op de hoogte. De meest gebruikte infokanalen zijn een brancheorganisatie, de media en de adviseur.

Een korte opsomming van de belangrijkste arbo-wijzigingen: de invoering van een basiscontract met minimumeisen aan dienstverlening, second opinion voor de werknemer, bezoek bedrijfsarts zonder toestemming van de werkgever en kunnen deelnemen aan preventief spreekuur, aanwijzing preventiemedewerker met instemming van de OR, melding beroepsziekten door de bedrijfsarts aan het NCBZ, verplichting klachtenprocedure bedrijfsarts, vrije toegang tot de werkvloer voor de bedrijfsarts en de bedrijfsarts moet de werkgever meer adviseren over het toepassen van preventieve maatregelen.

Uit het onderzoek blijkt dat 21 procent nog niets heeft vernomen over de arbo-wijzigingen. Nog eens 19 procent heeft alleen de klok horen luiden en 37 procent acht zichzelf enigszins op de hoogte. De resterende 23 procent vindt zichzelf wel goed op de hoogte van de wijzigingen. Van de wijzigingen is de second opinion het meest bekend, gevolgd door de mogelijkheid om zonder toestemming van de werkgever een bedrijfsarts te bezoeken. Opmerkelijk is dat slechts 16 procent van de ondervraagden op de hoogte is van het basiscontract. Ook de mate van bekendheid met het takenpakket van de preventiemedewerker zou de wenkbrauwen moeten doen fronsen. Zo weet bijna 70 procent niet dat het geven van voorlichting over preventie aan collega’s een taak is van de preventiemedewerker, misschien wel de belangrijkste taak. Van de ondervraagden geeft overigens 42 procent aan dat er überhaupt geen preventiemedewerker is aangesteld. Daarnaast heeft bijna 10 procent geen idee of er een preventiemedewerker is aangesteld.

Van Ark zal naar aanleiding van de resultaten een intensivering van de communicatie over de nieuwe wet richting het MKB initiëren. Dat moet gebeuren door gerichte nieuwsartikelen, best practices in het MKB en social media-inzet. Voor 2020 volgt een evaluatie van de wijzigingen van de Arbowet en kunnen we bekijken of de geïntensiveerde communicatie zijn vruchten heeft afgeworpen.