Terug naar overzicht
10 september 2018

Mogelijke wijziging Ziektewet en WGA-flex-financiering

Met de Wet beperking ziekteverzuim en arbeidsongeschiktheid vangnetters (BeZaVa) is de financiering van de Ziektewet en WGA ingaande 2014 flink gewijzigd. Het voorstel voor de Wet BeZaVa is op 23 april 2012 ingediend door toenmalig minister van Sociale Zaken & Werkgelegenheid Kamp en door het parlement definitief per 2 oktober van dat jaar aangenomen. Misschien is dat niet helemaal goed gegaan.

Inschrijven voor onze gratis Digi-kwest nieuwsbrief.

Met de Wet beperking ziekteverzuim en arbeidsongeschiktheid vangnetters (BeZaVa) is de financiering van de Ziektewet en WGA ingaande 2014 flink gewijzigd. Het voorstel voor de Wet BeZaVa is op 23 april 2012 ingediend door toenmalig minister van Sociale Zaken & Werkgelegenheid Kamp en door het parlement definitief per 2 oktober van dat jaar aangenomen. Misschien is dat niet helemaal goed gegaan.

Grote werkgevers betalen vanaf 2014 voor Ziektewetinstroom en WGA-flex-instroom een premie die gebaseerd is op de instroom van werknemers die een eerste ziektedag in hun onderneming hebben gehad. Voor middelgrote werkgevers geldt dat de premie gedeeltelijk is gebaseerd op de eigen instroom en gedeeltelijk op die vanuit de sector. Bij de premievaststelling wordt gebruik gemaakt van de T-2 methode. Dat houdt in dat de instroom in de Ziektewet of WGA twee jaar later wordt meegenomen in de vaststelling van de premies. Toen voor 2014 de Ziektewetpremie werd vastgesteld, is daarom gebruik gemaakt van Ziektewetuitkeringen die zijn ingegaan op of na 1 januari 2012. De uitkeringen zijn daarmee eerder gestart dan dat de BeZaVa-voorstellen bekend werden.

Naar aanleiding van bezwaar tegen een Whk-beschikking, hebben eerst de Rechtbank Noord Holland en vervolgens gerechtshof Amsterdam aangegeven dat er geen goede redenen zijn om met terugwerkende kracht premiedifferentiatie in te voeren. De consequentie van deze uitspraak is dat Ziektewet en WGA-flexinstroom pas onder de gewijzigde financiering kan vallen als deze is ontstaan na de bekendmaking van het Wetsvoorstel BeZaVa.

De overheid heeft daarop beroep in cassatie ingesteld bij de de Hoge Raad. Afgelopen vrijdag is het advies bekend geworden dat de Advocaat Generaal uitbracht aan de Hoge Raad over deze kwestie. Het advies komt er op neer dat er inderdaad geen juiste reden is voor de invoering met terugwerkende kracht van premiedifferentiatie Ziektewet- en WGA-flex.  Nu is de vraag hoe de Hoge Raad met deze conclusie omgaat.  En als zij meegaat in de redenatie van de Advocaat Generaal is het de vraag voor wie een eventuele aanpassing gaat gelden: alleen de bedrijven die bezwaar hebben gemaakt; iedere werkgever die nu bezwaar gaat maken (vanaf 2019 als ze nog oud zeer op de toerekening hebben staan) of moet voor alle (middel-)grote werkgevers een correctieronde worden opgezet?

Wij weten het nog niet, maar zullen u natuurlijk op de hoogte houden.